Crysis

A teljes verzió.

Egyik este 6 órakor úgy gondoltam neki állok a Crysis teljes verziójának a kijátszásához, és hát sikerült is éjfél után 1 órára végeznem vele, nagy harcok árán.

SPOILER veszély!!!!!!!!

Az első találkozás:

A Crysis szót először 2005-ben vettem észre és azóta érdekelt a játék fejlesztése és a hírek róla. Az évek folyamán sok szép videót és képet láttunk róla és persze sok kritika is született ezzel kapcsolatban, például a gépigény körüli szóbeszédek miszerint annyira jól le lesz optimalizálva hogy gyengébb gépen is el fog menni szépen. Ez sok embert meglepett köztük engem is, így a képek láttán. Nagyon vártam hogy mi sül ki ebből.
Találgattunk haverokkal hogy mégis mi lesz majd benne ami a FaryCry-ból kimaradt mert ugye úgy emlegették hogy ami a FarCry-ból kimaradt az most itt bent lesz.
Hát gondoltam hogy akkor ez is egy szörnyes hentelős játék lesz mint a többi egy kis FarCry beütéssel, a nagy bejárható terület miatt és a végtelen lehetőségek miatt.
Szerencsémre nem ez lett, hanem még annál is több...

A Beta

Mindenki hallott a Multiplayer Beta verzióról amelyre kulcsot lehetett szerezni és neten tolni.
Nagy szerencsémre éppen jókor voltam jó helyen és szereztem beta kulcsot a fileplanet oldalról és letöltöttem a játékot is.
Játszottam vele legalább 20 órát és nagyon megtetszett.
Bár csak DX9-es és egyáltalán nem volt leoptimalizálva engem már akkor magával ragadott a játék fílingje, többek közöt a sok fegyver és a tuning lehetőségek.
De sajnos volt kellemetlen tapasztalatom is ezzel kapcsolatban hogy a legtöbb ember az nem rendesen játszani jött fel hanem csak szórakozni.
Az volt az érdekes hogy már klán is jelent meg a Beta játék során és nagyon jó összhangban tudtak dolgzni.
Aztán egyszercsak azon kapom magam hogy lejárt a Beta hozzáférési időm.

A Demo

A demo-t nagyon sok mindenki várta már hogy mégis milyen lesz és hogy fog menni a rendszerükön és milyen lehetőségek lesznek benne.
Akkor kaptuk a bejelentést hogy eltolják a demo megjelenését optimalizáció miatt.
Hát mondtam magamban, ez nem is olyan rossz ötlet mivel a Beta verzió még Low beállítások mellett is igen gyengén szerepelt.
Eletel az idő és végre kijött a Demo verzió.
Egy pálya volt benne méghozzá az első pálya. Az optimalizáció is naggyából sikerült mivel itt már High beállításokon úgy ment mint a Beta Low beállításokon.
Nekem a demo nagyon bejött és legalább 5-7-szer vittem végig mindig más és más stílusban és nehézségi szinten, mivel még ezen az egy pályán is remekül lehetett taktikázni vagy éppen mindenkit gyorsan lekaszabolni esetleg úgy végigvinni hogy nem ölök meg senkit.
A Demo játszás során én hibával nem találkoztam csak az AI-t tudnám ide sorolni mivel néhány helyen igen gyengén szerepelt.
De szemfüles felhasználók találtak bennne érdekes Bug-okat is, itt van pár példa:
[Repülő teknős]
[Rák a levegőben]
Bár ezeket a hibákat csak úgy lehet megtalálni hogyha az ember meg is akarja keresni mivel én például nem is gondoltam ilyenekre.
Szóval most már csak a teljes verziót kellett megvárni.

A demo Sandbox Editor 2

A demo mellé kaptunk egy szintén demo verziós pályaszerkeztő programot is.
A használata először nem volt egyszerű de aztán belejött az ember, bár ebben is voltak korlátozások.
Sok érdekes dolog született ebből a pályaszerkeztőből kifolyólag, mint például rengeteg videó és aki ügyes volt az a folytatásba is bepillanthatott.
[Vicces jelentek]
[Tornado mindenek felett]
Aztán hamarosan meg is kaptuk az első nagyobb Mod-ot a játékhoz. (Frozen Mod)

Na most már tényleg ideje lenne kézhez kapni a teljes verziót...

Crysis full

Végre megszereztem a játék teljes vezióját, és nem bírtam ki hogy ne játszam végig.

-Történet
A töténete a játéknak nem bonyolult és nem is túl egyszerű. A demo-ban is látott pályával kezdünk 2020-ban pár ember társaságában akiket egy szigetre küldenek ki hogy mégis mi folyik ott.
A koreaiak sajnos előbb odaértek és már nagy fegyver arzenállal vártak minket, jól felkészülten egy esetlegen kisebb háborúra is.
A lényege az egésznek hogy egy szigeten ásatások közben földön kívüli lényekre bukkannak melyek állítólag már nagyon régiek és nagyon sok energiára volt szükségük a fentmaradáshoz, nekünk meg az a dolgunk hogy az életben maradt kutatókat kimentsük onnan, mivel a koreaiak foglyul ejtették őket.
Mi előszőr csak egy nagy hegyet fogunk látni de később kiderül hogy az igazából egy földönkívüli űrhajó vagy mi.
Persze akkor kezdődnek a bonyodalmak amikor az Alien-ek támadni kezdenek, a mi embereink vagyis az Ameriakiak pedig hullanak mint a legyek és pár fejest nem érdekel a testi épségünk sem csak derítsük ki hogy mégis mi lehet ott.
De lesz itt még pár fordulat amire még a fejesek sem számítanak és mi sem, ott kezdődve hogy a koreaiaknak is van nano ruhájuk mégha olcsó utánzat is ahogy Nomád mondaná, és néha még a legkeményebb fegyver sem elég hogy minden elpusztuljon.

-A csapat
Egy kisebb csapat tagja vagyunk akik érkeznek a szigetre felderítés céljából.
5-en vagyunk egy csapatban, mi Nomád-ot alakítjuk aki mindenre elszánt és nem riad vissza még a legkeményebb feladatoktól sem, sőt néha megának keresi a bajt.
Psyho lesz az a karakter akivel a legtöbbet leszünk együtt, ő egyedi karakter aki nem ismer lehetetlent és nem szereti ha parancsolnak neki, mindenről tudni akar.
A főnök Próféta aki mindig követi a parancsokat később nagyon vagány lesz és nem érdekli semmi csak az hogy végetvessen az egésznek, mellesleg ő szerzi majd meg az idegenek fegyverét is. Akivel még a szigetre érünk, társunk Bohóc, őt hamar elveszítjük egy alien támadás során szóval nem tudunk meg róla sokat úgy mint Aztek-ról sem aki szintén alien támadás áldozata lesz.

-Nano ruha
A csapat tagjainak mind van egy-egy nano ruhája amely képes különböző dolgokra mint például a gyorsaság (gyors futás és gyorsabb fegyverváltás), az erő (magasabb ugrás, a fegyver nem mozog lövésnél és persze erősebbet is ütünk) az álcázó mód (láthatatlanság) és a maximális páncél (megvédi az életünket az ellenséges tűztől vagy bármi más sebzőképes dologtól).
Néha nagyon jól jönnek ezek a tulajdonságok, de sajnos ezért mindig minket küldenek előszőr mindenhova.

-Fegyverek és tuning
Nagy szerencsére a fegyvereket is lehet tuningolni valós időben. Több dolgot is szerelhetünk egy fegyverre mint pl távcső, hangtompító, erősebb lőszer vagy akár gránátvető is.
Sok fegyver található a játékban a kis SMG-től akár egy kisebb atom bomba lövésére is alkalmas TAC fegyverig, lesz itt még idegen fegyver is mellyel lehet majd aprítani az ellent és örök tölténye van nagy örömünkre.

-Grafika
Ez a játéknak az erőssége, a grafika. Nagyon csodálatos effektek és valósághű látványvilágba csöppenünk mint pédául a fák levelein átszűrődő napfény és szivárvány egy vízesésnél, a HDR effekt és persze az árnyékok összhatása. Eddig talán ennél nem is volt szebb játék.
Persze a legtöbb extra effektet csak DX10-ben tudjuk elérni amihez nem is nagyon kell Vista sem. [Link]
De sajnos ennek ára is van emelyhez már elég komoly konfiguráció kell és elengedhetetlen a DX10-es kártya használata. Az összhatás nagyon szép.
Nem maradhatott el még a Motion Blur sem ami még szebbi teszi a környezetet mozgás közben, a víz felszínéről meg ne is beszéljünk.
Optimalizálásról tehát nemigen hallottak.

-Interaktív környezet
Újdonságképpen felhozható a rombolható környezet mellyel ha ügyesek vagyunk akár az ellenséget is kiiktathatjuk. A fák törzsét lőhetjük szét, minden amihez hozzáérünk mozog és nagyon jól el lehet rejtőzni is, ide tartozik még a dinamikus napszakváltás és a természtben megtalálható állatok is, melyekkel akár dobálózhatunk is.

-Fizika
A legjobb az egészben hogy még az állatokat is felvehetjük a kezünkbe játék közben. Minden mozgatható és minden használható akár fegyernek is.
Néha nagyon szép dolgokat láttam a fizikával kapcsolatban pl amikor egy egész hegy leomlik az orrom előtt vagy egy házat rádöntök az enemy-re és hasonló finomságok.
Ide tartozik még a légnyomás effekt is egy robbanásnál.

-AI
Na ez a játék egyik gyenge pontja mivel néha elég fúrcsán viselkedik az NPC de vannak nagy pillanatai amikor még én is azt mondtam hogy, na nem ez nem lehet igaz.
Bár néha rengeteg ellenfél jön, ha jól taktikázunk és kihasználjuk a nano ruha és a környezetet akkor nem különösebb gond elbánni velük.
Volt olyan is hogy meglőttem egy embert és a mellette álló társa meg sem látta, nem csinált semmit.

-Hang és zene
A hangok teljes mértékben egyediek és nem koppintott hangok mint sok játékban. A kedvencem az alienek hangja amikor üvöltenek ésa persze az atom bombáé.
A zenék megteremtik a hangulatot de én néha idegesítőnek találtam és inkább kikapcsoltam hogy jól halljam ki honnan jön.
A környezeti hangok és a szél hangja is nagyon kellemes.

-Kihívás
Legkönyebb fokozaton játszottam végig a játékot de ki fogom erősebben is. Így elsőre 7 órámba tellett a komplett végigjátszás, persze az első pályarészt azt már csukott szemmel is tudtam hogy mi merre van és nem mindíg öltem meg mindenkit az adott pályarészen de minden adott küldetést megcsináltam.
Néha viszont ha sok ellenfél jött akkor voltak gondok, és persze figyelni kellett az őrtornyokban lévő sniper-ekre és a géppuskákra is, meg arra is hogy ne essek esetlegen össztűzbe ha bekerítenek.
Néha volt helikopter is amely föntről lőtt rám és folyamatosan tudta hol vagyok.
Delta nehézségen elég pár lövést kapni és végem is volt.
Nekem volt pár előre megtervezett taktikám mint például gyors futás kombinálva a shotgun erejével, nagyon jó volt tömeg oszlatásra vagy pl a SCAR-al való kempeléssel sniper távcsővel.

-Hangulat és élmény
Nagyon magával ragadott a játékmenet és a hangulat, voltak izgalmas percek de néha volt kissé unalmas rész pl amikor az idegen űrhajóba keringünk mint valami kis sejt.
Volt benne tömény akció, felderítés, csapatmunka és a legtöbbször egyéni küldetések.
Nem maradhatott el a nagy tankos ütközet sem a völgyben és az alien-ekkel való ütközet sem, főleg a végén a főellenség megatomozása, na az a rész nagyon ott volt.
De a korea vs amerikai harc is jó volt na meg persze a VTOL vezetése tornádók között.
Kedvenc részem az volt amikor először értem el a fagyos részhez és ot jöttek a kis alien-ek akiket shotgun-al osztottam.
Ízelítőnek itt egy kis gameplay tőlem: [Videó]

-Gépigény
Hát ez az a rész amiről senki nem szeret hallani, a gépigény. Engem is meglepett hogy DX10-es effekteket bekapcsolva nagyon gyengül a teljesítmény még nálam is érezhető a gyengülés pedig élsimítást még nem is használtam.
Ez a játék inkább majd később lesz élvezhető nagyobb hardverekkel de persze ez csak saját vélemény mivel én nem szeretek kevés FPS-el játszani így marad csak a High.
Aki hozzászokott a kevés FPS-hez annak itt sem lesz szokatlan.
Amivel toltam:
Alaplap: Gigabyte X38 DQ6
CPU: Core 2 Quad Q6600 @ 3.2Ghz
VGA: Gainward 8800Ultra @ 642/1142
Ram: Kingmax 4GB 1066Mhz
Oprendszer: Windows XP SP2 32Bit
Oprendszer/2: Windows Vista Home Premium 64Bit
Játék beállítása: 1280x1024, minden High, No AA.

-Hibák
Hát igen sajnos voltak benne hibák, nagy szomorúságomra. Volt olyan hogy mentem és előttem volt pár cucc ami elvileg mozgatható csak felvenni nem tudtam mert nagy volt, nekimentem és meghaltam, de ez volt többször is hogy csakúgy megyek és beakadok valamibe és egyszerűen meghalok.
Kevés mentés volt a játékban és ha belemerültem teljesen megfeledkeztem a mentésről és néha volt hogy 20 embert kellett újra megölnöm.
Szóval menteni, menteni és menteni ezt javaslom.
Más hibával úgy nem találkoztam ami szemet szúrt volna kivétel az AI butasága ami néha nekem kedvezett csak.

-Multiplayer
Kipróbáltam a játék multiplayer részét és meg voltam elégedve az optimalizálással, mivelhogy a Beta Low-on úgy ment mint most a teljes High-on. MIndenképp ajánlott viszont Medium-on vagy kisebb beállításon játszani mert több lesz az FPS és jobban lehet lőni.
Kipróbáltam egy területelfoglalós multit ahol már helikopterrel is lehetett nyomni, és kipróbáltam egy olyat is ahol mindenki-mindenki ellen van. (deathmatch)
Sajnos sok hiba bent marad például, az elakadok valamibe és meghalok bug, és még mindig vannak olyanok akik csak hülyéskedni jönnek be és egymásra lőni.
Pl amikor vártam a helikopterem elkészülését, közben azt néztem hogy ezek hogy lövik egymást, még szerencse hogy nem vettek észre pedig ott voltam mellettük.
Szal jól el lehet lenni a multival is több órán keresztül.

-Összesítés
Szerintem nagyon jó játék lett csak gratulálni tudok a készítőknek és mindenkinek ajánlom hogy feltétlenül vegye meg és vigye végig mert megéri.
A kisebb hibáktól eltekintünk akkor egy örök élmény marad a game.

Amint a végéből kiderült lesz folytatás is...

Linkek:
[CryTek főoldal]
[CysisHungary]
[GameStar Fórum Crysis Topic]
[PC Guru Fórum Crysis Topic]
[Logout Fórum Crysis Topic]

Azóta történt

  • Az év játékai

    Mostanában nagyon sok olyan neves játék folytatása jelent meg, melyek méltán híresek a...

Előzmények