Amit az NVIDIA tesz a PC-s játékokért

Az NVIDIA partnerprogramja

A PC-s piac egyik nagy szereplője az NVIDIA, amely vállalat majdnem másfél évtizede kínál grafikus vezérlőket a játékosok számára. Természetesen az említett cég is rendelkezik játékfejlesztőknek szánt partnerprogrammal, ami a The Way It's Meant to be Played névre hallgat. Ennek elemzése nem olyan egyszerű, mivel több éves fennállása alatt rengeteget változott, így ma már az NVIDIA nem úgy dolgozik, ahogy 6-8 évvel korábban, de ne rohanjunk ennyire előre.

A The Way It's Meant to be Played a fénykorát még Roy Taylor vezetésével élte nagyjából 2005 és 2008 között. Az említett szakember gyakorlatilag teljesen maga mellé állította a PC-s fejlesztőket, de a legtöbb felhasználó csak a 2008-ban elejtett és mára elhíresült mondatáról ismeri: az AMD, vagy a grafikus divíziónak számító ATI már csak a briteket érdekli. Roy Taylor 2010-ben hagyta el az NVIDIA-t, de 2008 közepétől már nem is dolgozott a partnerprogram egyengetéséért, tehát a zöldek nagyjából ilyenkor dönthettek amellett, hogy ezt a rendszert átalakítják.

A The Way It's Meant to be Played ennek megfelelően egy olyan múlttal rendelkezik, amely mindenképp megemlítendő, hiszen Roy Taylor többek között a fejlesztők munkájának a kiemelt segítését tartotta elsődlegesnek, és talán ez volt a siker kulcsa. Az NVIDIA ekkor rengeteg nagyon hasznos programot kínált a fejlesztőknek, mint például az FX Composer, illetve a PerfHUD, továbbá az akkor megjelent architektúráikat is teljesen dokumentálták, annak érdekében, hogy a fejlesztők az érkező szoftvereikben a lehető legjobb teljesítményt biztosíthassák a felhasználók számára.

The Way It's Meant to be Played

Ez azonban a múlt, mivel a jelen teljesen más. Az NVIDIA a fejlesztőeszközeit lecserélte, befejezték az architektúrák teljes dokumentálását, illetve a teljesítményoptimalizálásra vonatkozóan is csak a CUDA-hoz vannak dokumentációk. Ebből persze ki lehet indulni, hiszen a DirectX és az OpenGL API-t használva is hasonló limitációkba lehet ütközni, de a fejlesztőknek maguknak kell kitapasztalni az NVIDIA hardvereinek határait.

Fontos kiemelni, hogy ez a piac egy üzlet, és az adott gyártó mindig olyan irányt választ, amely megfelel a hosszabb távú üzleti stratégiájának. Vélhetőleg az NVIDIA nagyjából 2008 környékén eldönthette, hogy az AAA kategóriás multiplatform címek helyett inkább az MMO és MOBA címeket, illetve az eSportot helyezi majd előtérbe. Ennek következtében változott meg a The Way It's Meant to be Played partnerprogram is, mivel az új célcsoport eltérő igényekkel rendelkezett.

Az NVIDIA több éve meghozott stratégiai döntései a jelenben nagy hangsúlyt kapnak, hiszen látható, hogy a nagyobb PC-s kiadók közül az Ubisoft és a Warner Bros. az állandó partnerük, de mellettük a Konami, a CD Projekt RED és a City Interactive is közel áll az NVIDIA-hoz. Ez kevésnek tűnik, viszont a vállalat rengeteg csak PC-re érkező játékot is támogat, vagyis erősen érezhető az AAA kategóriás multiplatform címek háttérbe szorítása, annak érdekében, hogy sokkal több erőforrás jusson a PC-exkluzív alkotásokra.

Ez egyébként kifizetődő stratégia, hiszen aki e játékszoftvereket kedveli, biztosan PC-t vesz. Az NVIDIA-nak már csak annyit kell elérni, hogy a megvásárolt PC-kben GeForce legyen. A multiplatform címek esetében többek között fennáll annak a veszélye, hogy a korábbi PC-s játékos áttér konzolra, vagyis a multiplatform címek támogatása mellett nemcsak az ideális grafikus vezérlőről kell meggyőzni a kiszemelt réteget, hanem arról is, hogy továbbra is PC-be fektessen. Ez sokkal kiszámíthatatlanabb vásárlásokat eredményez, és az NVIDIA minden bizonnyal úgy gondolkodik, hogy erre kockázatos egy hosszabb távú stratégiát felépíteni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények