Alan Wake – élménybeszámoló

Néhány héttel ezelőtt az elsők között volt lehetőségünk kipróbálni az Alan Wake-et, amiről viszont csak a mai nap oldották fel az embargót. Ez azt jelenti, hogy mostantól elmondhatjuk a tapasztalatainkat, akár egy tesztet is közölhetnénk, de azzal inkább bevárjuk míg a végére érünk a tesztpéldánynak. Megtehetnénk, hogy pár óra ismerkedés után teszttel jelentkezünk, de sem magunkat, sem az olvasóinkat nem kívánjuk becsapni, hiszen egy 15 órás játék még bőven tartalmazhat meglepetéseket az első 3 óra után is. Így inkább csak egy amolyan élménybeszámolóval készültünk.

Kezdjük rögtön némi alapozóval, a játék már meglehetősen régóta készül, először talán a 2005-ös E3-on kaptunk bővebb információkat róla, akkor még PC-re is tervezték a megjelenését, és az sem mellékes, hogy akkor még sandbox játéknak szánták. Ezt később elvetették, és véleményem szerint helyesen, inkább a történetre és a megfelelő sztori vezetésre helyezték a hangsúlyt. Lehetne rajta vitatkozni, hogy játékélmény szempontjából melyik stílus nyújt többet, de az Alan Wake hangulatát és azt a különleges atmoszférát egy sandbox játék nem tudná átadni. De, akkor mi lett helyette? Egy lineáris játékmenettel rendelkező epizodikus felosztással adagolt, kiváló hangulatú, sztori orientált akció thriller. Körülbelül ezekkel a jelzőkkel lehet leírni az Alan Wake-et.

Bright Falls téged is vár!

Remedy:

A Remedy Entertainment egy viszonylag kis finn fejlesztőstúdió, megalakulásuk még 1995-ben történt. Méretük ellenére mindig minőségi játékot tettek le az asztalra, nekik köszönhetjük a két Max Payne játékot, amik kiváló stílusukkal és hangulatukkal mind a mai napig meghatározó elemei a játékvilágnak. A Max Payne sikereit követően hosszú időre "sötétségbe" burkolóztak, de 2005-ben már lehetett hallani az új projektről az Alan Wake-ről, ami a napokban végre a boltok polcaira kerül.


A történetről lehetőség szerint csak minimális mértékben fogok írni, kár lenne ezzel tönkretenni a játékélményt, miközben ez nagyban hozzájárul az Alan Wake egyedi hangulatához. A játék egyből egy rémálommal kezdődik, ami egyben a tutorial részének felel meg. Itt rögtön menekülőre kell fognunk miközben észrevétlenül megtanuljuk az irányítását. Rövid menekülés után kézhez kapjuk a játék egyik legfontosabb eszközét a zseblámpát, ami nélkülözhetetlen rejtélyes ellenfeleink likvidálásában. Lényegében ezzel tudjuk leoldani ellenségeinkről a „sötétséget” hogy utána pár célzott lövéssel eltűntessük őket. Ha már célzás, akkor érdemes megemlíteni, hogy itt nincs célkereszt, ezt zseblámpánk fénye helyettesíti, vagyis körülbelül ott találjuk el a megvadult embereket ahova éppen világítunk. A zseblámpa egyébként automatán feltöltődik, de ennek ellenére érdemes gyűjteni az elemeket, ugyanis egy kiadósabb „ütközet” közepette szükséges lesz egy gyors feltöltődésre. Összegezve tehát, két fogyóeszközzel rendelkezünk: elem és töltény. Míg az elem némi trükközéssel és időhúzással helyettesíthető addig a töltényekre feltétlen szükségünk lesz, azonban nem kell megijedni, ha nem lövöldözünk túl sokat a levegőbe, akkor éppen megfelelő mennyiségben osztja a program ezeket.  Főleg ha rendesen körbejárjuk a rendelkezésünkre álló terepet.

Miután túlvagyunk a bevezetésen és az irányítás mestereivé váltunk, hősünk kedvese mellett ébred, de nem a pihe-puha ágyban hanem a kocsiban, útban Bright Falls felé, ahol az alkotóválságban szenvedő  Alan és felesége éppen felöltődni készül.  Itt már a sötétség helyett kapunk némi világosságot is egy kis ideig, ami remek lehetőség, hogy megcsodáljuk a játék grafikáját. Alapvetően a játék ezen részével sincs nagy probléma, de azért néhol igencsak felemás. Van, amikor csodálatos látvány tárul elénk (elsősorban nappal, bár az éjszakai fény-árnyék hatások is fantasztikusak), de sajnos az elmosódott kép és a gyenge textúrák is fel-fel tűnek időnként. Gyorsan szögezzük le, hogy ettől függetlenül az összképpel nincs probléma, de valószínűleg nem a grafika miatt fogunk még hosszú idő múlva is a játékról beszélni. Annak ellenére, hogy az is rendben van.

Ingyenes DLC:

Az első Alan Wake vásárlók abban a szerencsés helyzetbe kerülnek, hogy egy kupon segítségével ingyen tölthetik majd le a játék megjelenése után nemsokkal megjelenő DLC csomagot. Sajnálatos módon, az egyik hazai forgalmazóval folytatott beszélgetésből kiderült, hogy mivel hazánkban hivatalosan nem támogatott a Live, így a DLC-k letöltése sem, vagyis valószínűsíthető, hogy ezekből a dobozokból kimarad ez a kedves kis ajándék. Mindenesetre, reménykedni lehet, május 14-e után már okosabbak leszünk.


Túllépve ezen és elmerülve a történetben, viszont azt fogjuk tapasztalni, hogy teljesen magával ragad és sodor epizódokon keresztül. Igen, mint említettem az egész történet egy TV sorozatra emlékeztet, ezt úgy kell felfogni, hogy például amikor vége az első epizódnak, akkor kapunk egy befejezést némi hangulatos zenével, majd jön a következő, az előző rész összefoglalójával. Az egészben az a jó, hogy kevésbé fogy el a hangulat. Folyamatosan tudnak a fejlesztők cliffhangereket alkalmazni, amikre későbbi epizódokban kapunk választ.

Mi a helyzet a játék horror részével? Őszintén szólva nem pisiltem össze magam és nincsenek azóta álmatlan éjszakáim, de ez nem feltétlen a játék hibája. Kevés játék tud hasonló hatást gyakorolni rám, feszültségérzet ettől függetlenül megvan, ráadásul ezt kellő gondossággal és mértékkel adagolja a játék, bár a gyorsteszt alatt nem tudtam olyan szinten elmerülni benne, mint szerettem volna, de a tendenciát figyelembe véve nem hiszem, hogy probléma lenne a játék ezen részével.

Miért jó játszani vele? Nehéz megfogalmazni, nagyon egyben van az egész játék, a zene, a hangok, a hangulat, a játékmenet, a sztori, mind külön-külön is megállja a helyét, így egyben pedig egy olyan elegyet alkot, ami miatt nehéz lerakni. Lesznek csalódott játékosok, ez szinte biztos, lesznek olyanok is akik csalódottságukat nyomós indokokkal tudják majd alátámasztani, ettől függetlenül amit eddig láttam a játékból az arra enged következtetni, hogy aki az Alan Wake egészét nézi és nem egy-egy kiragadott momentumot, és át tudja magát adni a játék nyújtotta élményeknek annak  egy remek 10-15 órás kalandban lesz része.

PC-re?

Nem!! Folyamatosan felmerült az elmúlt időszakban, hogy esetleg PC-re is megjelenik, bármennyire is szeretnénk, sajnos ez nem fog megvalósulni, legalábbis nem a közeljövőben. Igen, valóban eredetileg úgy tervezték, és valóban azt nyilatkozták, hogy megtalálható még a fejlesztői gépeken a PC-s verzió, de a jelenlegi hivatalos álláspont szerint az Alan Wake Xbox360 exkluzív, és jó ideig bizonyosan az is marad.

Érdemes várni az Alan Wake-et?

Úgy gondolom, mindenképpen. A jelenlegi kínálat egy különleges példánya az Alan Wake, ami biztosan számíthat arra, hogy az Xbox360 játékok „halhatatlanok csarnokába” is bekerül. Vannak hibái, és természetesen nem tökéletes, de olyan élményeket tud átadni ami feledteti ezeket a problémákat. Megjelenni május 14-én fog, hamarosan pedig részletes teszttel jelentkezünk.

Azóta történt

Előzmények