Új hozzászólás Aktív témák
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz ricsko72 #7133 üzenetére
Megpróbálhatod az MFT topikban is feltenni a kérdést.
De amúgy azt mondanám, hogy sportfotóra a GX80 (és minden nem PDAF-es Panasonic váz) eléggé alkalmatlan (és PDAF egyelőre csak Full Frame vonalon van a Panasonicnál). Követő fókuszban (AF-C) nagyon rossz mindegyik, csak single (AF-S) módban használtam régen az ugyanilyen szenzorral felszerelt G80-at mozgó emberre is utcán, egy gyors objektívvel , rögtön tökig nyomva az exponáló gombot elég patent találati aránya volt, de sorozatfotóhoz AF-C-ben teljesen alkalmatlan. De azok sétáló emberek voltak, kiszámíthatatlanul ugráló kutyát még így sem tudtam elkapni vele, ez közelebb áll a foci fotózáshoz.
Ha van lehetőséged kipróbálni a kiszemelt objektíved egy PDAF-es Olympus vázzal, azzal már sokkal bátrabban neki lehet menni a témának. Én ismertem több olyan fotóst, akik madarásztak is az E-M1 vonallal (csak példaként hoztam, de azonos AF rendszerrel más Olympus vázon is működhet a dolog).
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Fujinál nagy hála, hogy jól elérhető helyen van az AF-S/AF-C kapcsoló (igaz én a T-vonalon vagyok, H-vázakon gomb van rá), mert témától függően váltok közöttük (én nem madarazok, csak utcai fotó, ahol van mozgó alak és statikus téma is felváltva, elég kiszámíthatatlanul).
Amúgy a tracking sensitivity alacsonyabbra állítása lehet az egyik kulcs, hogy lassan vagy egyáltalán nem mozgó témáról "ne rángassa le" az élességet túlbuzgóságában, de ezzel meg azt kockáztatod, hogy gyorsabban mozgó témát nem tudsz vele lekövetni.
Vázról-vázra eltérő az AF-C algoritmus, nem csak arról van szó, hogy mintavételez ezerrel és lereagálja, hanem az irányvektorokból igyekszik azt is megtippelni, hogy hol lesz a következő pillanatban. Fujinál van vagy öt-hat preset, meg a custom konfiguráció, nézd végig a preseteket és le is írja mi-mire jó, figyeld ki a hozzájuk kapcsolódó beállításokat és kísérletezz. Sajnos ez nem megúszható (saját tapasztalatból mondom).
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Első körben elég ha a preseteket kipróbálod, de nem nagyon lesz olyan, ami minden témára egyformán jó.
Én most a sima "Multi Purpose" presetet használom (talán ez a default), mert a többit is kipróbálva talán ez vált be a legjobban az én témáimhoz, de például azokra a szitukra nem jó, ahol egy oszlop, faág, másik ember átsétál a téma előtt, mert akkor egyből át akar fókuszálni arra (de van akadályokat figyelmen kívül hagyó tracking preset is).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Szerintem én sem kevesebb ideje, még ha volt is pár évre egy kitérőm Panasonic irányba.
Nekem is rá van állva a kezem, de értem például, hogy aki kölcsön/bérelt géppel nyomul, annak elsőre fura. De amúgy legyen inkább ilyen, mint gombot nyomkodni. Ugyanez igaz a fénymérésre is, nagy kár az, hogy X-T3 volt az utolsó ahol erre még volt dedikált tekerő. Én gyakran váltok multi és spot fénymérés között (a videó/fotó kapcsolója meg elférne a bal szélső segédtárcsán, mint régen, csak nem a legutolsó pozícióban).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Én pont a Fuji topikban írtam arról pár napja, hogy küzdöttem az AF-C móddal eleget (de ez egy "régi" váz és egy olyan objektív, amit a gyártó firmware oldalon kissé elhanyagol, hezitálósabb a Sony verziónál, pedig hardveresen ugyanaz).
Ezért lövöm át AF-S módba statikus témán, mert egyből odateszi, AF-C módban meg kicsit még szöszmötöl. Lehet ez csak negyed másodperc hezitálás is, nem a világ vége, csak ha pont ekkor nyomom tökig az exponáló gombot, akkor nem lesz éles.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Nem mentek volna el a konkurenciához ismert arcok a laptól, ha már eleve úgy kezdődik a történet, hogy az előző tulaj kiteszi az eladó táblát, nem pedig beszántást jelent be.
Modern kapitalizmus dióhéjban, akkora megavállalat vízfejek jönnek létre, hogy az ő léptékeikben nézve a világ egyik legnagyobb fotós portálja nekik csak egy ismeretlen tétel egy Excel táblázatban és simán kiadják a kilövési parancsot, mikor éppen könnyíteni kell magukon.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Na hát azért mostanra megint összeállt egy egész pofás APS-C verseny, hogy a Sony kicsit felébredt hosszú álmából (már ami ezt a szegmenst illeti) és úgy néz ki, kezd végleg kipörögni a felhalmozott 24 megapixeles szenzor készlet...
A Sony A6700 első ránézésre egész jó lett és tök jól rázárkózik a Fujifilm X-S20 és a Canon EOS R7 mezőnyre. Szerintem az X-S20-ból csak az időjárásállóság hiányzik, de cserébe ő a legolcsóbb ezek közül.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz -szabi- #7174 üzenetére
Nem aggódnék miatta, hiába buksz az objektív fényerején, lesz annyival jobb teljesítményű egy mai APS-C szenzor, hogy bőven van hova emelni az ISO-t az 1" szenzorhoz viszonyítva érdemi minőségromlás (zaj, dinamika, stb) nélkül.
Ráadásul ha már MILC, mindegyik rendszerre létezik azért 1-2 megfizethetőbb (értsd: 100 ezer alatt), fényerős fix objektív, amivel már nem csak oldalra lépsz, hanem előre is.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz -szabi- #7185 üzenetére
Legyen kicsi, legyen nagyobb a szenzor, legyen IBIS és legyen nagy zoom?
Hát feladod a leckét magadnak rendesen. Nem akarlak elkeseríteni, de szerintem a lehetetlent keresed. Ha a méretet (és árat) nem nézzük, akkor valami olyasmi váz lenne ideális, amiben van egy jó IBIS, hozzá egy ekv. 24-70mm f/2.8 zoom objektív, ezek pedig elég drágák, nagyok és nehezek lesznek.
A Sigmának van aránylag megfizethető árban APS-C-re 18-50mm f/2.8 objektíve, de ez kicsit szűkebb látószögről indul, de több rendszeren is elérhető.
Vagy nagyobb táskát kell magaddal vinned vagy lejjebb adni az igényekből.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz -szabi- #7190 üzenetére
Meg tudod nézni te is a szenzor összehasonlítást (csak a zajt nézd, ne a rajzolatot, mert eltérnek az objektívek):
Bekattintod az LX10-et (ez a neve más piacokon) és mellé amit akarsz APS-C vonalon, négyet tudsz egyszerre.
A fényerő veszteséget ugyanolyan mértékű ISO emeléssel kompenzáld az APS-C tesztábrákon.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz -szabi- #7197 üzenetére
Azoknál a "turista-zoom" objektíveknél vedd figyelembe, hogy csak a kezdő rekesz f/3.5, végállásban már mindkettő f/6.3, ami nagyjából a szép napsütéses időre redukálja a használatukat, minél inkább haladsz a tele állás felé.
Fujifilmnek van amúgy egy elég jó képű XF 16-80mm f/4 objektíve, az a teljes tartományon tudja ezt a fényerőt és brutál az optikai stabilizálása (IBIS nélküli vázra is simán felraknám, nekem Fujifilm X-T3-am van az XF 18-55mm-el, amiben szintén jó a stabi, de ez még jobb). A felsorolt objektívekkel amúgy buksz a széleslátó végén, az LX15 is ekv. 24mm-ről indul (ez APS-C-ben a 16mm), de azt neked kell tudnod mi a fontosabb.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz -szabi- #7199 üzenetére
Attól függ melyik kitobjektívről beszélünk, azért manapság már ezek sem mindig tűzre való minőségűek és ahogy Tin_Shield is mondja, kicsit komolyabb vázakhoz már lehet választani kitben egy polccal magasabbról komolyabb zoomokat is (néha akár fixeket is). De minél nagyobb átfogást akarsz egyetlen objektívbe sűríteni, annál kompromisszumosabb lesz.
Ha eleve valami minőségibb zoom a cél, érdemes kitben venni (vagy használtan kitből "bontva").
A Fujifilm 18-135mm-t nem próbáltam, de megvallom az én igényeimhez inkább a 16-80mm f/4 passzolna jobban (az a 2mm a széleslátó oldalon nekem többet ér, de ez egyéni preferencia kérdése). De az esetek döntő többségében így is fixeket használok.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #7206 üzenetére
Dpreview studio test csak zajszint ellenőrzésre jó. Én főleg csak a homogén felületeken jelentkező zajt szoktam rajta nézni. A cirádás, texturált dolgoknál tényleg könnyen becsap az optika minősége.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #7211 üzenetére
Ezt már én is bedobtam, hogy minden rendszerre vannak olcsó "mindenes" fixek, amikkel fényerő és optikai minőség tekintetében is jelentősen előre lehet lépni a kompakt felől. Aztán amellett milyen minőségű, nagyobb átfogású zoom van tartva képeslap gyártásra, nagyjából mindegy.
Egyébként sincs semmi, ami a kompozíciós és kreatív képességeken nagyobbat lendít, mint elengedni a zoom objektívek kezét és csak alkalomszerűen használni őket. Sokan azt hiszik, hogy azokkal könnyebb fotózni, de pont fordítva van.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Van egy mondás, amit már mindenféle híres fotósnak tulajdonítottak (aztán ki tudja melyik mondta tényleg), hogy válassz ki egyetlen látószöget és csak azt használd amíg a mestere nem leszel.
Miért?
1. Mert az agyad már keresőbe kukucskálás nélkül is rááll arra, hogy a környezeted ezzel a látószöggel tapogasd le, élből kizárod azokat a megközelítési módokat, amiket nem tudsz megoldani és arra fókuszál, hogy kreatív ötlettel álljon elő.
2. A zoom objektív nem egy látószög, hanem egy sokdimenziós képlet, nem csak a képkivágást változtatod, de a perspektívát is, ez egy sokkal nehezebb agymunka, mint a fix objektív és az elméd a kisebb ellenállás irányába megy, azaz könnyebben gyártasz vele középszerű, esetleg dögunalmas fotókat. Aki igazán mesterien kattint fantasztikus fotókat egy zoom objektívvel, rendszerint nem ma kezdte.
3. Egyetlen fix látószöggel könnyen le tudod fedni a kreativitás szélesebb tárházát, tudod rekeszelni ha kell, de ILC rendszereken nincsenek f/1.4 zoomok.
Életem egyik legjobb döntése volt, amikor felraktam a polcra a zoomot és egy évig kizárólag ekv. 50mm-ben fotóztam az egyetem utolsó évében. Bárkinek örömmel javaslom ugyanezt (bármilyen szimpatikus látószöggel).
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #7218 üzenetére
Ugye ez volt az eredeti állítás:
"Egyébként sincs semmi, ami a kompozíciós és kreatív képességeken nagyobbat lendít..."A mindenképpen meg kell lennie a képnek stílusú dokumentarizmus nem a kompozícióról és kreativitásról szól. Amúgy megnyílt az első Robert Capa állandó kiállítás Budapesten, meg lehet nézni mennyire erőteljes fotók készülnek zoom objektív nélkül, még akár híranyag kategóriában is (persze akkoriban nem is nagyon volt más).
A zoomok meg nem bűnösek, nagyon is hasznos cuccok, csak osztom a véleményt, hogy nehezebb velük jól bánni, mint egy fix objektívvel és nem engednek lejönni arról a rögeszméről, hogy mindent le kell fotózni. Előbb az ember tanuljon meg mesélni egyetlen látószöggel, aztán máshogy fogja kezelni a zoomot is.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz Lassú Víz #7216 üzenetére
Így értettem, de nem baj, hogy kiegészítetted, mert ez fontos adalék a perspektíva kapcsán. Arra az életszerű szitura gondoltam, hogy a nyakadban lóg a gép egy zoom objektívvel, sétálgatsz és tekergeted, mint a borstörőt és az agyadnak eközben sokkal többféle kombinációval kell megbirkóznia.
Amúgy a legtöbb zoom nem véletlenül a nevezetes gyújtótávolságok környékén van bejelölve. Nekem a Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 is 18, 23, 35 és 55-nél van jelölve és (utóbbi 1mm eltéréssel) ez pont a Fuji alap fix sora. A legtöbbször 23 vagy (!) 35mm körül használom és már előre odatekerem mielőtt a keresőbe néznék, pont az a két fix látószög, amit már elég jól ismerek. Pont itt jön ki a zoom erőssége, nem pedig abban, hogy a keresőre tapadva tekergetem, vajon hol lesz jó az adott témához.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #7221 üzenetére
Tehát neked is van két fix objektíved beépítve egy zoomba?
-
Stauffenberg
Topikgazda
A kijelentés szemszögéből teljesen irreleváns a felhasználás, mert még mindig arról beszélek (ide értve minden fotós képzést, könyvet, tutorialt is), hogy mi lök nagyot a kreativitáson.
Egy 50mm objektívvel nem tudod meglőni azt a tájfotót, amihez egy markánsan eltérő látószög kéne? Valóban. Helyette meg tudod örökíteni magát a túrát, tábori életet, társaidat vagy a menedékházakat, közéjük csempészve pár tájfotót is? Igen.
Ez nem arról szól, hogy ettől jobb tájfotós leszel (bár tehetsz szert új skillekre, amik kamatozhatnak abban is), hanem (nyilván főleg kezdőként) tök sokat tanulsz a komfortzóna elhagyásáról és rákényszerít, hogy kreatív megoldásokkal állj elő. Sok olyan fotóst ismerek, akik 10+ év után is egy helyben toporognak, mert görcsös ragaszkodásuk van a mindent lefotózni akaráshoz. Ellenben olyat nem ismerek egyet se, aki ha bevállalta, hogy X ideig csak egyetlen fixet használ, az ne fejlődött volna ezalatt sokat tartalmi, kreatív, kompozíciós oldalon.
Én tapasztalatból beszélek. Nem kötelező kipróbálnia senkinek, de én meleg szívvel ajánlom (nekem anno 1 hónapig kötelező is volt az egyetemen, de annyira rákaptam, hogy egy év lett belőle).
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Bocsánat, de azért érzed párhuzamos univerzumnak, mert nem arra reagálsz amiről szó volt és mindenképpen már a specializációknál akarsz járni a gondolatmenetben. Egy fotóművészeti képzés nem úgy indul, hogy a nulla (vagy legalábbis eléggé kezdő) tudású ember bemegy és rendel magának egy kiló portréfotós vagy madárfotós skillt és akkor csak azzal megy a foglalkozás. Egy workshopon talán, de az más tészta.
Nézz meg egy tök kezdőt, nincs még birtokában annak a képességnek, hogy három dimenzióban gondolkozzon a komponálás során, de még a kettő sem mindig megy, ahol egy X és Y tengelyen kell geometriai formákat ábrázolnia. Egy felépített tanmenetben nem véletlen, hogy lesz egy pont, ahol kifejezetten egyetlen látószögre (jellemzően 35 vagy 50mm) lesz felhúzva nagyon sokféle téma. Ez a történetmesélés kreatív megközelítéseit erősíti és köszönöm a tájfotós ellenpéldát, igazán könnyen védhető pozíciót adsz ezzel magadnak, nyilván nem ebben fog a legjobban ez a képesség kamatozni, hozd még be kérlek a csillagfotót és az enteriőrt is a biztonság kedvéért.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Próbáld ki. Nem tudok ennél jobbat tanácsolni. Én a magam, néhai szaktársaim, jelenlegi fotós barátaim tapasztalatai alapján beszélek és azt érzem azt várod, hogy téged ilyen tapasztalat hiányában valahogy mégis győzzelek meg. Csak írd be a Youtube-on, hogyan fejleszd a kompozíciós és/vagy történetmesélési képességed és az első helyen csupa olyan videó lesz (jellemzően minél jobb a fotós és nem csak a száját tépi), hogy fogj egyetlen fixet és egy ideig csak azt használd. Nyilván passzoljon a preferált témádhoz, szóval ne a 300-as nagytelével menj neki a szociofotónak vagy ilyesmi. Ráadásul b.vr felvetése arra biztosan jó volt, hogy érzékeltesse, nem minden műfaj profitál egyformán ebből, ezt nem vitatom.
-
Stauffenberg
Topikgazda
"Értem hogy számodra ez a fix/zoom egy kardinális kérdés"
Egyáltalán nem, ezt nem tudom honnan vetted. Az egész onnan indult, hogy turista zoom mellé javasoltam két okból egy megfizethető fényerős "mindenes" fixet is, ebből az egyik ok, amiről most szájkaratézunk. Ha egy kezdő elteszi egy időre a polcra a zoomot és csak a fixre hagyatkozva megy el turistáskodni, az nagy mértékben fogja a kompozíciós és megközelítési képességeit fejleszteni. Eleve nem is értem ezt a civódást azon, hogy megpróbálod igazolni, hogy a zoom objektív mennyire fontos egyes helyzetekben, miközben ezt egy percig sem vitattam, sőt azt mondtam aki kifejezetten ügyesen bánik a zoom objektívekkel, rendszerint nem ma kezdte. Nem kívánok szalmabábozni ha nem muszáj.
A portréfotózást meg köszi, hogy hoztad példának, kifejezetten része a képzési tananyagoknak, hogyan oldhatod meg a választott fixeddel az emberábrázolást, pláne ha nem olyan az üveged, ami klasszikus headshotra alkalmas.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Bocsánat, most látom délelőtt neked pont nem írtam vissza, pedig elkezdtem megfogalmazni, hogy kifejteném jobban az eredeti kijelentést, hogy könnyebb konstans módon jobb aránnyal jó fotókat kihozni fix objektívvel (pláne kezdőként), mint zoom objektívvel. Vannak területek, ahol ez kevésbé, van ahol jobban érvényesül, ezt az észrevételt megadom b.vr fórumtársnak.
A többi része a könnyebbségnek le lett írva az eredeti posztban. Könnyebb a dolgod (miután megszoktad, hogy nem kötelező mindent lefotózni), ha egyetlen látószögben gondolkozva alkotsz és nem agyalsz közben az összes többi milliméteren amit még tekergetni tudnál. Ez az ami a tanulásban is segít.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Kettő és fél perc körül már betelt az egyik kezemen megszámolt hülyeségek sora. Ott adtam fel, amikor a Panasonicról beszél, hogy csak az S5 II tud szépen fókuszálni, erre videós példát hoz, miközben fotózásról beszélünk. Mint ember, aki több évig használt Panasonic MFT rendszert street és modell fotóra (meg mellesleg videóra) mondom, hogy sosem a fotós AF részével volt úgy igazán baj. Aki röptében akar madarazni, fotóra se ezt vegye, bármi másra tök oké, de bakker egy GX80, G7, G80 például nagyon jó kezdő gép tud lenni és az objektív sem drága hozzá, ha kéne valami fényerősebb cucc.
De a Canon esetében javasolja a használt DSLR vásárlást, majd AZT MONDJA ne vegyél EOS M gépet, mert halott rendszer... A Fujifilmnél viszont már nem jut eszébe a használt piac, hogy 200k alatt megcsíphetők olyanok, mint az X-T20, ami a mai napig egy nagyon ügyes kis gyösz és abszolút vagy benne "upgrade path".
A harmadik percbe már nem néztem bele. Nem az a baj, hogy mást javasol, mint a szájízem, hanem következetlen és önellentmondásokba kerül.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz Lassú Víz #7251 üzenetére
De Fujiról el is mondta, hogy az FF hiánya nem okvetlenül baj, csak aztán meg elveti a bolti ár miatt és javasol egy egyébként döglött zsákutcát használtan. Arról nem beszélve, hogy mobilról érkezőt már nem traktálnék DSLR-el a MILC-ek EVF-je helyett. Pláne egy Canon 600D-vel...
Meg amúgy nem tudom mennyire valós probléma az, hogy egy adott rendszerben nincs FF-re közvetlen fellépési lehetőség. Nem azt látom általános jelenségnek, hogy valaki előre összegyűjti az FF objektíveket, mert inkább megy az olcsóbb, kisebb, praktikusabb APS-C objektívek felé. Van majdnem minden ilyen rendszerben egy-egy "kapudrog" műanyag 50mm f/1.8, ennyivel talán ki van segítve az ember, de szerintem mindig el kell mondani, hogy aki az FF-re váltást szempontként akarja kezelni, számoljon utána az "upgrade path" anyagi vonzatának és van rá komoly esély, hogy mindenképpen felér majd egy rendszerváltással.
Emiatt aztán ha valakinek szimpi a Fuji, szerintem nem érdemes elriasztani, nagyon messzire nyújthatók a rendszer határai még akár a profi munka felé is. Ha meg el kell adni a motyót a váltáshoz, az igaz lesz Sony, Nikon, Canon vonatkozásban is.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz papafater197 #7253 üzenetére
A Camera Kft-vel vedd fel a kapcsolatot, ők a hivatalos Sigma márkaszerviz (sok egyéb márka mellett).
-
Stauffenberg
Topikgazda
"Rolling shutter (+ opcionálisan mechanikus) egy mindenes kamerának jelenleg nem biztos, hogy rosszabb kompromisszum."
Pont ezt akartam mondani, hogy körbenyalták a prezentációban az A9 III fenekét, de a dinamikáról és a magas ISO teljesítményről kínosan keveset beszéltek. Ha itt lesz némi visszalépés, akkor jól meg kell fontolni kinek való ez a kamera, mert csak akkor fogja megérni, ha valaki ki is használja a global shutter előnyeit.
Nekem például egy ilyen szenzor nagyon jól jönne utcán a hangtalan működéshez, miközben nem kell a tipikus rolling shutter nyűgöktől szenvedni (maradt már véletlenül e-shutterre állítva a Fujim mikor leszállt az este és egy pöpec utcai fotót sávozott össze a köztéri világítás).
De a végtelen vakuszinkron lehetőségek is beindítottak az agyamban néhány fantáziát.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Az Apple ProRaw “vázon belül” működik, az Imaging Edge meg egy külső szoftver (amiről eddig csak annyit hallottam, hogy közutálatnak örvend), szóval igencsak körülményes, de ahol eddig is utólag kompozitálással fotózott valaki, oda jó lehet.
Hozzáteszem a ProRaw-t utálom az iPhone-omon, mert alkalmazza azon is a fosputtony HDR algoritmust, aurás élekkel. Egyetlen előnye, hogy nincs szarrá élesítve és kap egy aránylag oké zajszűrést. De akinek a finomabb highlight rolloff miatt kell a RAW, cserébe elfogadja a magasabb zajszintet, lőhet hagyományos RAW-t is külsős appokkal. -
Stauffenberg
Topikgazda
Ezt megadom neki, de azért az sem mindegy mi a cél: Ha csak egy Instagram poszt, én ekkor is bevállalom a képzajt, mert 1440x1440-re leméretezve ez alig látszik.
Csak közben megy a ProRAW darabja simán tud lenni 100 MB és akkor ugyanoda térek vissza: Ha csak egy Instagram poszt a cél, akkor a sima Jpeg/HEIF leméretezve szintén oké lesz és letojom, hogy belenagyítva meg rommá van élesítve. Ha csak annyit nyerek a ProRAW-n, hogy nincs szénné élesítve, az ilyen kimeneti igények mellett igazából csak pazarlás a tárhellyel.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
Nekem volt pár évem amíg MFT-vel fotóztam, szóval a dinamikán rugózás nekem nem jelent sokat, nem tájképelek, hanem főleg street és portré a terepem. Sőt igazából a Panasonic baromi jól tudott sakkozni még nem Log formátumban is a video dinamikával még ezen a kis szenzoron is. Minden extra EV csak "jó ha van, de eddig sem volt kevés".
A stacked CMOS Fuji X-H2s vagy az X-S20 meg hiába tök jó streetre még e-shutter mellett is, ha maguk a vázak nem annyira oda valók. Amíg nincs képben mozgó jármű, nekem az X-T3 is elegendő e-shutterrel, de az X-T4 LCD mechanikáját utálom, az X-T5 meg már ultra nagy felbontású lett, amire nem tudom van-e szükségem.
De azt a 26 megapixeles stacked szenzort elhozhatnák az X-E5-be egy IBIS mellett és akkor annak örülnék, de félő az, hogy már el sem készül az X-E5 (az X-T40-nek meg már szerintem most keresztet lehet vetni, van a helyén már S-széria).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Hát ja, most nagyon úgy néz ki, hogy az X-S20 a belépő szint a Fujinál, de ezt több gyártó képviselője is elmondta már ilyen-olyan interjúkban, hogy egyre magasabbra fog kúszni ez a küszöb.
Hogy ez baj-e azt nem tudom, szerintem nem akkora, mint amilyennek tűnik. Ez csak leköveti azt a trendet, hogy akiknek eddig kellett egy 500 dollár körüli váz kitben, az már nem jön, mert megmarad a telefonnál, aki meg vált, az főleg az a réteg, aki komolyabban gondolja ezt a fotózás dolgot (akár hobbiként).
Én még kivárnám lesz-e X-E5, mert több modell gyártása is nehézkes jelenleg és nem is vesznek fel rá új rendelést (az X-T5 is ilyen). Ha csak annyi van, hogy messze még az X-E5 gyártásra beütemezése, az X-E4-et meg már nem tudják gyártani kapacitáshiány miatt, akkor ilyen helyzetek előállhatnak.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Pedig annyival egyszerűbb csak simán venni egy Fujifilm vázat.
Még nagyon sok évvel ezelőtt egy korábbi munkahelyemen írtam róluk cikket, ötletes, mérnöki oldalról érdekes koncepció, de a user felől nézve teljesen hülyeség az egész és csak annak éri meg, aki fogékony az ilyen őrültségekre.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Jó, csak a végleges ára ennek a szenzornak 900 dollár lesz, amiből már lehet venni egy vadiúj Fujifilm X-T30 II-t is vagy használtan egy Fujifilm X-T3-at és még objektívre is marad.
Szerintem az áron bukik el az egész, még egy Early Bird támogatói csomag is közel 600 dollár, ami most átszámolva 200+ ezer forint és
Közben egy ilyen szenzor baromi sérülékeny, koszolódik, baja lesz.
Én is ábrándoztam ilyenekről régen, csak arról nem volt szó az ábrándjaimban, hogy annyira drága lesz, hogy az analógos élményt kezelőszervekben és színvilágban is visszaadni képes, teljesen modern, haladó/pro gépeket lehessen belőle venni.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Garázsmegoldásnak kiváló és szórakoztató. Azért mondtam, ez azoknak való, akik szeretnek a pénzükkel is részt venni ilyen agyament, de bulis dolgokban, csak nehezen fog ez tömegeket megmozgatni.
Csak közben régen sokat foglalkoztam megélhetésszerűen Kickstarter projektek és azok sokszor elég szomorú utóéletének követésével. Nem tudom mit akartak 25 ezer dollárnyi közösségi gyűjtéssel, ez nevetséges összeg, egy kicsit is tehetősebb fotós egymaga tart ennyit fotós cuccokban (számítógépet is ide értve).
Aztán a 25 ezer dollár helyett hirtelen megjelent náluk félmillió dollár és az ilyenek ilyenkor szoktak fejreállni, hogy azt sem tudják mihez kezdjenek, megnő a stressz és a hobbi projektből hirtelen egy pénzügyi rémálom lesz.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz robi212 #7301 üzenetére
Annyi észrevételt tennék, hogy ez egy MILC topik, ahol amúgy el szokott férni az objektív is mint téma, de a jelenlegi szetted egy DSLR.
Nem tudom DSLR irányba akarsz-e feljebb lépni FF-re, de mielőtt ebbe pénzt invesztálsz nagyobb mennyiségben, azért elgondolkoznék azon, hogy akarok-e egy halott műfajra ennyit áldozni.
Az utolsó Canon full-frame DSLR váz az 1D X mk III volt három éve, de az egy nagyon speciális szegmensnek készült és a Canon már tavaly bejelentette, hogy nem fog többé profi DSLR-t fejleszteni. Ha ezt a speckóbb gépet nem nézzük, akkor az utolsó full-frame DSLR tőlük a 6D mk II volt hat (!) évvel ezelőtt, de az utolsó profi igásló 5D mk IV is 7 éves ma már.
Nem tudom milyen vázat szemeltél ki, de őszintén nem lennék meglepve, ha hasonló árban már MILC is lenne. Egy használt 5D mk IV áráért amúgy van használt Sony A7 III is, kicsit olcsóbban Canon EOS R (vagy akár EOS RP + kitobjektív) kapható. Persze ezekre a vázakra adapterezve fel tudod tenni a Canon DSLR objektíveket is, de nagyon megnézném mennyit költök erre, mert ha nem nagyon olcsóbb a MILC-hez képest, akkor csak bezárod magad egy zsákutcába, ahonnan csak jelentős anyagi bukóval tudsz majd kiszállni, mikor végképp elértéktelenedik minden ami tükrös.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz robi212 #7306 üzenetére
Ha nem a Canon EOS (DSLR) rendszeren belül lépsz feljebb Full Frame szenzorra (és ezt senki sem tudja nyugodt szívvel javasolni neked, én sem), akkor vagy adapterrel viszed tovább az objektívet amit most megveszel vagy ígyis-úgyis el kell majd adnod amikor váltasz (de az adapterezést is unni fogod és el fogod adni egy ponton).
Én lehet inkább keresnék egy f/2.8-as APS-C zoom objektívet Canon EF bajonettel és hajtanám azzal a gépet amíg lehet és megvárnám míg az upgrade ára egyben megvan FF-re, új váz, új objektív, mindenestül és akkor nem vagy arra korlátozva, hogy kénytelen legyél egy halott rendszerben maradni vagy adapterezni MILC-re. Majd ott lesz egy nagy halom opciód, hogy melyik rendszert építsd fel a nulláról.
Az a baj, ha most veszel egy full frame zoomot ami indul 24mm-ről, akkor a széles oldalon eldobsz rengeteget, nagyon szűk lesz az egész a crop faktor miatt és nyertél vele valamennyit fényerő oldalon, de lesznek fotók amiket el sem tudsz készíteni, nemhogy zajosan, de sehogyan sem.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Csak az objektív választék döntsön szerintem, ez meg szubjektív kinek-mire van szüksége.
A jobb hátsó LCD, jobb EVF és a felső státusz LCD jópofa dolgok, de igazából nem ezekkel fotózunk, de ha neked ezek nagyon fontosak, indulhatsz a Nikon vonalon is.
Az APS-C gondolatnál meg megállnék egy pillanatra:
Ha nem használod ki a Full Frame előnyeit, például ritkán fotózol kifejezetten kevés fény mellett vagy van szükséged a kicsit még jobb dinamikára, akkor igazából jelentősen több pénzért fogsz az időd nagy részében olyan fotókat gyártani, amit egy APS-C váz is meg tud ugrani.Nem minden váz + objektívpark kombóra igaz (ez attól függ mire van szükséged), de simán összerakható olyan szett APS-C vonalon, ami szembetűnően olcsóbb lesz vagy akár kompaktabb.
Nekem például a két fő témám az utcai fotó és a portré, nekem erre a Fujifilm rendszere tökéletesen elég, van zoomnak egy XF 18-55mm f/2.8-4-em, de IBIS-es vázra váltva cserélni fogom Sigma 18-50mm f/2.8-ra, ami kettőszázezer forint (!) és aránylag kompakt és szépen is rajzol. Emellett meg ott vannak a Sigma 30mm f/1.4 és 56mm f/1.4 objektíveim, amiket meg nagyon bírok és egyikért sem fizettem (új mind a kettő) 150 ezernél többet. Ha a vázat lecserélem idővel X-T3-ról X-T5-re, akkor is van elég tartalék ezekben az üvegekben, hogy kirajzolják a 40 megapixeles szenzort.
Voltam már előtte is a Fujifilm rendszerén, onnan pár évre elmentem Micro 4/3-ra és azt gondoltam, hogy onnan váltva már nem gondolkoznék másban, mint Full Frame, de őszintén szólva bármilyen matekot lefuttatva az jött ki, hogy Full Frame vonalon drágább lesz minden és sok esetben az objektívek is nagyobbak/nehezebbek. Többet kapok a több pénzért? Igen, természetesen. Fog korlátozni valamiben a Fuji? Háááát... engem személy szerint nem nagyon. A különbözetből veszek egy új MacBookot és még utazásra is marad kicsi? Igen.
Nagyjából ezt futtattam le. De ki lehet hozni azt is, hogy az APS-C sem kisebb, sem olcsóbb nem lesz, ez nagyon egyéni igények kérdése. -
Stauffenberg
Topikgazda
Amúgy a Sony vagy Canon van annyival jobb ebben, hogy megismételhetetlen fotókra vagy snittekre ráeresztenéd? Én a legeslegutóbbi generációs vázaikat nem teszteltem még ilyen körülmények között, ahol az alany eltűnik, hátat fordít, stb.
Lehet csak a régi reflexek szólnak belőlem, de én a mai napig az esetek 95%-ban a középső AF pontot használom, esetleg joystick-al finomítok rajta a téma függvényében. A Face/Eye AF-et portrézáskor szoktam használni, de ott meg tudjuk újra csinálni ha belehibázik.
Amúgy akinek az abszolút csúcsok-csúcsa AF rendszer kell, az menjen Sony-ra, ez évek óta evidencia, annyi technológiai előnyt szedtek fel. De lehetnek más szempontok is, nekem például erősen az, hogy a Fujival jelentősen redukálni tudom az utómunkával töltött időt a frankó és mélységében paraméterezhető Jpeg kimenet miatt.
De ez az AF vita kicsit arra is emlékeztet, mikor utoljára DSLR-t használtam (5D Mk III), akkoriban meg a Canonon kívüli világ szerint volt teljesen hülye mindenki, aki őket használja, mert hiszen a dinamikatartomány milyen kevés... aztán valahogy én mégis velük szerettem jobban fotózni, mert a színek jobban tetszettek, mint Nikonon, ergonómiában messze jobban szerettem őket, stb. Ezek egyéni preferenciák.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Erről a Nikon Z fotósokat érdemes megkérdezni, de itt azért nincsenek sokan a topikban. Simán lehet, hogy ami az egyik embernek hátrány, az másnak nem az, de nem vetném el a márkahűseget sem, mint szempont.
Vannak Canon felhasználók, akik addig MILC-hez sem nyúltak, amíg ők meg nem csinálták az RF rendszert és arra váltva továbbra sincs tágabb képük a lehetőségekről.
Btw a Sony rendszerével nehéz mellé lőni, annyira ügyes balansz az egyes aspektusok között. Aztán az már másik dolog, hogy valaki ilyen ízűbb vagy amolyan ízűbb rendszert tart-e ideálisabbnak.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Sok sajtós nem saját géppel dolgozik, hanem amit éppen kiutalnak és egy komplexebb AF rendszert kiismerni azért idő és ezt nem élesben akarják gyakorolni. A középső AF mezővel dolgozni betonbiztos és ez a leginkább uniformizált élmény a rendszerek között.
Egy AF-C-vel megtámogatott object/face/eye tracking viszont sokkal eltérőbben tud viselkedni egyik és másik rendszer vagy akár vázak között, igényel némi finomhangolást is, azt ki kell kísérletezni, megtanulni, objektívenként is eltérhet mi az ideális beállítás, ráprogramozni valami custom presetre őket, ezek mind olyan dolgok, hogy sokan nem vesződnek vele, ha fél év múlva már nem a Reutersnek, hanem a AFP-nek fotózik és tök másik gépet nyomnak a kezébe.
Amúgy meg simán benne van a megszokás is. Én is még csak mostanában jutottam el oda, hogy már csak az esetek 70%-ban használom a középső AF mezőt, többiben meg AF csoportot mozgatok joystickkal a téma igényeinek megfelelően (nincs object trackingem).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Van erre amúgy vásárlási tanácsadós topik. De azért azt tisztázd le, hogy 100 ezerbe kerüljön-e a váz vagy a 7D mk2 eladása után ennyit vagy hajlandó ráfizetni, nem mindegy!
(Amúgy egy 100 ezres váz az manapság a Sony A6000 és szerintem nem feltétlenül leszel beljebb vele AF teljesítményben, pláne másik rendszerről adapterezett objektívekkel. Amúgy egy nagyon jó ár/érték arányú gép fotóra a mai napig, de én frissebb vázat vennék madarazni, lehetőleg IBIS-el).
-
Stauffenberg
Topikgazda
Még mindig nem mondtad egyértelműen mi a keret, de ha a 7D Mark II eladásával (180-200k) és 100k hozzáadásával számolsz, akkor a Sony A6400-ban például egy aránylag normális AF rendszer van, de IBIS nem lesz. Kicsit régebbi az A6500, de IBIS abban legalább van.
Persze nem feltétlenül új árakkal számolva. Fontos még, hogy keress konkrét véleményeket a váz + adapter + objektív kombóról, mert ezek ugye nem csak másik rendszerről jövő üvegek, de DSLR-hez lettek eredendően tervezve.
Amit nagyon nem javaslok:
1.) Egy fillért is invesztálni a Canon EOS M rendszerbe, hivatalosan is döglött, ellenben az EOS R rendszerben lévő APS-C vázak ajánlhatók, akár akciók is lehetnek rájuk amikben ajándékba jár az EF-RF adapter. Egyébként az EOS R7 tekinthető az EOS 7D utódjának.2.) Panasonic vázat venni amiben nincs PDAF (ez jelenleg egyetlen Full Frame vázban van)
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz Tin_Shield #7352 üzenetére
Oh bakker tényleg, azt el is felejtettem!
Na ezért szeretem a nyílt fórumot, sokan keresnek privátban szakérteni, de én is fogalmazhatok pontatlanul és ilyenkor ki lehet javítani/egészíteni.
Mondjuk a Pana G9 II annyira mocsok drága, hogy nagyon kell akarni az m4/3-ot hozzá. Ehhez képest az S5 II azonos árban egy sokkal jobb ár/érték arányú ajánlat. Az objektívek ára más lapra tartozik, de az nem legitimálja a G9 II árazását.
-
Stauffenberg
Topikgazda
Az eredeti G9 is elég drága volt, aztán kapott egy masszív árleszállítást és mindenki úgy élte meg, hogy na most meg lehet venni gombokért a drága gépet.
Meg hát ott van az is, hogy a micro4/3 egy eléggé elhagyatott rendszer benyomását kelti, aki meg mélyen beleinvesztált egy halom objektívbe, azt meg lehet
fejni* ajándékozni egy új pro vázzal és nem nagyon van más választása, ha nem akar kiszállni, akkorpengetni kell* el kell fogadni ezt a csodálatos ajándékot.*Bocs, néha elfelejtem félretenni a cinizmusom a cégekkel szemben.
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #7371 üzenetére
Pedig szerintem az S5/S5II nem sokkal nagyobb, mint egy Sony A7 IV például. De ha az én Fuji X-T3 vázam mellé teszem, annál már jelentősen buflákabb.
Azért jó lenne ha a Panasonic adna ki egy még kompaktabb vázat, de ezzel megint ott vagyunk, mint az Micro4/3 esetén, hogy ott is megfogyatkozott a számuk, meg hát nem is nagyon frissülnek. A puszta szórakozásból fotózással foglalkozók számának drámai csökkenésével erre egyre kevesebb esélyt látok és a "melós vázak" fognak még jobban dominálni a jövőben.
Új hozzászólás Aktív témák
- Formula-1
- PlayStation 5
- Computex 2024: az ASRock monitorok is a gaming szegmens krémjét vették célba
- Futás, futópályák
- Horgász topik
- Azonnali fáradt gőzös kérdések órája
- Steam topic
- Computex 2024: beröffentette az AI-t az AMD
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs