-
GAMEPOD.hu
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
bta1
őstag
Mondhatnám, hogy vicc volt, de nem... linket tévesztettem.
A lényeg itt van elrejtve. -
Tamoo
MODERÁTOR
Jól elrejtetted benne a lényeget, mert nekem ez csak egy írok még rá valamit, hogy írjak valamit hozzászólásnak tűnt.
______________
másÖsszefoglalom az "én részem"/állításaim.
- Két usb kábel között nem hallottam különbséget, mert szerintem nincs és a tudomány is ezt támasztja alá. Valahol innen indultunk.
- DSP-vel lehet leginkább felvételhű átvitelt elérni, de ez nem jelenti azt, hogy a "DSP-zett hang" a legjobb zenét hallgatni. Én sem lineáris átvitelt hallgatok itthon, mert nem tetszik. De a DSP másra is jó.
- Subbal hallgatok zenét. Állításom: Nem lehet mikrofon és DSP nélkül igazán jól rendszerbe illeszteni. Gúnyolódni lehet rajta, de kritikát csak attól fogadok el, aki hallotta is.Ezek közül mi az ami egyébként hifis szemmel megbotránkoztató?
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
"Jean Nantais szokta mondani aktív korában, hogy a fórumoknak azért nem vehetők komolyan, mert ha leírsz egy határozott véleményt, annak rövid időn belül megjelenik a tagadása, a vitába boldog-boldogtalan beszáll, a kedves (passzív) olvasónak pedig ebből a katyvaszból kellene kihámozni a lényeget. Reménytelen."
+1
Ehhez mondjuk nem kell Jean Nantais, ezt mindenki tudja, aki nem újszülött. Sőt, még netes fórumok sem kellenek hozzá, egy személyes vitafórum is ilyen. (Voltál te már lakógyűlésen? ) Neten persze "bátrabbak" az emberek, de ez elég messzire vezető téma.[ Szerkesztve ]
-
VoidXs
Topikgazda
Ne aggódj, ez közel nem jelenti azt, hogy a varázslatos garathangot előhozó kábel vagy bármelyik társa létezne. Ezek a "kábelhangok" ordas nagy zaj vs semmi kategóriájú változások.
#109790 fehér_ember: Semmi rosszat nem látsz, a föld a nullával van kapcsolatban, csak más a célja. A nulla áramkört zár, a föld kósza indukált áramot vezet le anélkül, hogy a nullán menne át és okozna zajt vagy bajt.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Azért légyszíves ne terjesszünk már olyat, hogy a földelést kiváltja a villa megfordítása! A kábeles vuduról olyan mennyiségben beszélsz, ahogy csak szeretnél, de az életveszélyes javaslatokat nem toleráljuk.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Az egész témát félreértetted. Az illetőnek a lakásán egyáltalán nem volt földelés, ezt most fogja bekötni, mégpedig egy vastagabb kábellel, mint a forrót vagy a hideget, hogy az áram útja erre legyen rövidebb, egyáltalán ne vezethessen le a nulla olyat, amit nem neki kell. A földelés érintésvédelmi célú, nem pedig jelföld. Köze nem volt a témának a dugó forgatásához, az egy másik szál. A "ne érj hozzá" meglátásod is zseniális, szóval hasonlóan veszélyes helyzetben, ha mondjuk kiömlene egy vegyi anyag a szobád közepére, akkor nem az eltakarításával foglalkoznál, hanem inkább kerülgetnéd?
#109799 bta1:
hang (fn.): fizikai jelenség, a nyomásváltozás propagációja - a téma szempontjából nem releváns
hangkép (fn.): a hang megszólalásának stílusa, minősége, jellegzetessége
Ne szőrszálhasogass, ha nincs másba kötni, nem segít azon, hogy ki akarod forgatni a mondatot.#109800 gordonfreemN: Faraday-Lenz törvény, vagyis az áram a keltett mágneses tere alapján oda tud ugrani a levegőn keresztül, ahol a felület és megfelelően nagy és a permittivitás jobb. Minél jobban visszafogod a kábel ellenállásával a közel 0 ellenállású házat, annál nagyobb része jut át nullára. Lényegében a kölcsönhatásban résztvevő térerősségek eloszlását manipulálod vele. A háznak a felülete nagy, de a réz permittivitásban nyer, így valid földelési úttá válik a nullpont is, mindkettőt csak a kábel ellenállása tartja vissza attól, hogy a betápra rántsa a zavart. Ekkor az áram a könnyebb utat választja, amelyik kábel vastagabb.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
A jel/zaj szópárost keresed. Az arányukat megbolygathatja egy rosszul tervezett rendszerbe rosszul illesztett kábel, de a "pontosabb mélyek", "jobb színpadkép", és hasonló marhaságok, amiken sokan még szoftveresen se tudják, hogyan kell változtatni, nem ettől függnek.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
"melynek régóta védővezeték a rendes neve"
Védőföld, de értékelem a próbálkozást."Feladata a [...] túláramvédelem beindítása"
Ez a védelem a fázison van."fázis-nulla zárlat esetén [...] a készülékház pedig mindenképpen feszültség alatt lesz"
Megnézném azt a rendszert, ahol összezársz két kábelt, és ekkor a harmadikra kötött házon lesz a feszkó."nem véletlenül elégszik meg 50% védővezető-kereszmetszettel"
A szabvány célja, hogy neked ne legyen bajod, az eszköz nem emberélet. Jobb a vékony föld, mint a semmilyen, de ha már adott a lehetőség, menjen már olyan úton az áram, ahol véletlenül sem okoz bajt.[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Egy hibát megoldottál, behoztál egy másikat. Az ugye megvan, hogy a statikus elektromosságod simán elérhet több tízezer kilovoltot, és ha ezzel hozzányúlsz az eszközhöz, az mehet rossz helyre?
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
gordonfreemN
addikt
Ha figyelmesen olvastál, akkor nem tetted volna fel ezt a kérdést. Elmélkedni arról, ami már megtörtént, hogy miért történt úgy.
A történet cáfolata egyébként ott hibádzik, hogy
1. nem tudtam az eltérésről, mégis feltűnt valami
2. feleségem sem tudott róla, nem is mondtam neki mi a tapasztalat, csak hogy nem-e hall valami furcsát és ő még a hangsugárzó oldalt is megjelölte (tehát tovább látott a fülével a problémában mint én)
3. visszaállítva pedig érzékeltük a helyes megszólalástErre eddig annyi ellenérv érkezett, hogy nem létezhet a jelenség.
A Föld is lapos volt valamikor, aztán mégis körbeutazták. Először mindig a tapasztalatok születnek.
Tudja a fene¯\_(ツ)_/¯ ▁ ▂ ▃ ▅ ▆ ▇ Üdv, Andris.
-
VoidXs
Topikgazda
Ha nem a lényegi rész felét ragadod csak ki, akkor láthatod, hogy nem arról szól, hogy a zene szeretetének mi a feltétele, hanem hogy a hifi közössége már nem a zenéről szól, hanem felvágásról. Hogy a vélt vagy valós szellemi vagy anyagi fölényünkről vitatkozunk, az éppen tök mindegy, de ezen kívül semmi más nem zajlik egy fórumon és csoportban sem.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Furcsa ezt az amúgy általában igaz információt olyantól hallani, aki hisz a kábelekben, azokat pedig gyakran nyilakkal árusítaják, hogy merre kellene használni. Azt viszont rosszul írtad, hogy az áram irányfüggetlen, ugyanis a magasabb feszültségű ponttól megy a kisebb felé, ami analóg hangnál valóban változik, de egy digitális kábelen nem (mindig magasabb vagy egyenlő a melegpont), és földelésen sem, mert az nem áramkör, hanem egyetlen kiegyenlítési irány.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Tekintve, hogy az árnyékolás egyoldali, és az általa földre rántott jel az eszköz hidegpontját barmolja meg, eléggé függ az iránytól a hatása. A küldőt hiába barmolod, a hidegponthoz képest állítja elő a jelet, ezért ekkor nem lehet változás a hangban, viszont ha fordítva van bekötve, akkor a már kiadót hangot torzítja.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Először is gyors autocorrect visszavonás, a "kiadót" helyett "kiadott" akart lenni.
Szóval a küldő oldalon a hidegpont maga a közvetlen nulla, fogadó oldalon viszont ezt nem tehetik meg, különben garantált hurkot okozna. Küldő oldalon az ideiglenes különbség a nulla és a zaj potenciálja közt nem okoz gondot, hiszen ha be is rántja a kimenet referenciájára, a hang a [jel + zaj] - [zaj] eredménye lesz, vagyis tiszta jel. Fogadó oldalon viszont már jel - zaj ez a kivonás.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Dißnäëß
veterán
Az eleje oké, mindenki olyat választ, amilyet akar Ősrégi "talán jó"-t, ami "néha megbízhatatlan, de amúgy meg hűűűűde" vagy újat, ami legalább az első 1000h-ban jó, aztán meg majd lesz valami. (Egyébként az ilyen 1000h-ra specifikáltakat is simán használják 3-4x annyi ideig).
a hangra gyakorolt hatása is "bele van tervezve"
Jaj, nekem ez itt az "indul a tündérmese" kategória, azaz "nesze semmi, fogd meg jól" mondás, hogy ettől professzionálisabbnak tűnjön a gyártó.
Lássuk csak, logikailag mi következik ebből a kijelentéséből számomra:
- olyan hangsugárzót veszek, ami a bemutató teremben még "A" módon szól, otthon hallgatom 1 évig és már "B" módon szól, majd 5 év múlva "C" hangja van, és végül 10-15 év múlva "D" hangja van, ezen diszkrét pontokat pedig össze lehet kötni és közte a hang akkor úgy alakul. (Hogy is ? Erre nem tértek ki esetleg? Például ha csökken a kapacitás egy váltószűrő kondijain. Én sejtem, csak kérdés, ők mit értenek egy ilyen kijelentés alatt, hogy "változik" ? Oké, változik. És merre változik ? )
- nem, az nem érv, hogy a hangsugárzó amúgyis változik, ahogy a paraméterei, Thiele-Small, spider nyúlik, satöbbi, és emiatt aztán nem kell aggódnom a "kondik változása miatt". Ha ez drasztikus mértékű lenne végig, nem hiszem, hogy akár csak egyetlen olyan gyári hangszórót is vennék, ami 10 év elteltével, közepes hangerőn használgatva köszönőviszonyban sincs az 1-éves bejáratott állapotával (márpedig tudjuk, hogy a bejáratási "görbe" az elején a legmeredekebb, onnantól beáll egy hosszútávon is konzisztensebb hangra minden (azaz a változás mértéke elhanyagolható már) és ez az az alapvonal, amit a hifisták is egymás hallgatási szeánszain kiindulásnak tekintenek, hogy "igen, ez már bejáratódott"). Szóval a lényeg: a hangsugárzó saját, mechanikából adódó változásait ha kiveszem a képletből, nagyon nem akarnék olyan helyzetbe kerülni, ahol a kondik még 5 év múlva is annyit változtatnak a hangon, mint az első 1 évben, mert az azt jelentené, hogy nagyon-nagyon messzire változik az első évi beállási "meredekség" tempójával a cucc, a gyártáskori állapothoz képest.
Hogy máshogy fogalmazzak: minden hangsugárzó mechanikailag ahogy járatódik, az értékeik a gyárihoz képest először egy Ferrari sebességével változnak, és az idő múlásával ez rohamosan lassul le, Audi, Opel Corsa, végül egy Trabant sebességére, majd annál kevesebbre is. Ha a Monitor Audio azt mondja, "bele van tervezve" a kondik élettartam-romlása a hangba, akkor kérdés, ez lineáris beállás-e, vagy exponenciális beállás, ergo korrelál-e a mechanikai járatódással, mert a mechanika nemlineárisan áll be a végső hangra, és a kondik vajon exponenciálisan száradnak ?
Harmadik megközelítés, hátha még mindig hülyén kérdezem és nem vagyok követhető: elhiszem, hogy a mérnök tesz egy ilyen kijelentést (amúgy nem, ő nem idióta, ezt a marketing teszi, de tegyük fel, hogy a mérnök): hova teszi a gyártó időben azt a pontot, amikor azt lehet elmondani a hangsugárzó párról, hogy "beállt mindene" ? Mert számomra ezt jelentené a "bekalkulált kondiromlás".
Ugyanis ha most én építenék váltószűrőt és bele akarnám kalkulálni a kondi romlást, akkor azt nézném, hogy az élettartam görbéje hogyan alakul (valszeg lineáris, de nem vagyok benne biztos), és akkor kijelölném azt a pontot, ami a névleges váltószűrő értéket jelenti, szóval ha 10uF-ot kell tennem valahova, akkor 20 mikrósat teszek először, majd tudom, hogy kb. 5 év múlva éri el a kondi a névleges, 10uF értékét és akkor lesz jó). HA így gondolkodom, mert ez még mindig csak a kondi élettartam-becslése, ezt az "ideális hang" pontot, vagy szűk szakaszt össsze kellene még egyeztetnem a hangsugárzó ettől eltérő görbe mentén történő mechanikai bejáratódásával is. A két görbe minimális közelsége adná ki a legstabilabb, legbejáratottabb, legértékelhetőbb, legkonzisztensebb szűk 2-4 éves szakaszt, amin értelmezni tudnám a hangját, előtte nem, mert még új, utána meg már azért nem, mert a hangsugárzó (doboz) egésze már beállt, elhanyagolható a további változása az évekkel, míg a kondi még mindig romlik és 20uF indulóról, 10uF névlegesen körül zenélgetve 2-3 évig, már 4uF-ot tud csak, szóval a két "élettartam-görbe" vagy hogy is nevezzem, elmegy egymástól messzire és annyi.
Remélem, követhető voltam. Ha nem, ne próbáljatok meg kommentelni rá, nekem annyira nem fontos választ kapnom ezekre (tulajdonképpen csak arra reflektáltam, miért tartom bullshit-nek a "hangra gyakorolt betervezett hatást".)
Ez véleményem szerint tervezhetetlen, ha pedig a pszichém, fülem, bármim mentén kijelentjük, hogy "úgysem veszem észre", akkor a jelenség mint olyan létezik, cserébe azért lesz ismétcsak bullshit a gyártó kijelentése, mert én úgysem veszek ebből semmit észre, és kb. annyit ér, mintha azt mondaná, hogy "dobozaink mdf anyagának szerkezetében xy atomi és molekuláris változások zajlanak le az évek múlásával, de nyugi, mi ezt beterveztük". És nem hazudik, csak szépen magyarosan: "akkor mirefel veri" ?
Szóval én aggódom túl a dolgot, és igazából füllel nemigen hallható az a (hány dB is??) változás, amivel kevesebbet/többet csillapít egy kondi egy adott váltó konfigban. amikor kapacitása lemegy a felére, ahogy öregszik, akkor a gyártó megint bullshit-el, logikusan nézve.
(Ha meg hallható füllel, akkor mikori MA hangsugárzót vegyek ? 2-5 év közötti jó lesz ? Előtte kuka, utána kuka, így van ? Vagy egyszerre változik nagyot a kondi az első évben a teljes ládával, utána pedig sok éven át nyugi van és továbbra is együtt mozognak az értékek?)
Mindenesetre köszi, érdekes ilyen zagyvaságokat is hallani, pláne egy MA-tól.
Ja és ismétlem, nem a jelenség létezésével van bajom, se nem a fizikával, se nem azzal, hogy hallható-e vagy sem. Hanem azzal, hogy milyen merész kijelentést tud tenni egy gyártó egy olyan dologra, ami nagyon összetett, és/vagy marha inszignifikáns a hangra nézve, viszont mindkét eset balról vagy jobbról, de ad a kijelentésnek egy pofont.
Veszek egy D90-et.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
dgyuri0123
nagyúr
És hányszor hallottuk azt már ebben a topikban (is), hogy:
"né mán', milyen ócska kondik vannak abban a keresztváltóban. És erre vagy büszke? Én azonnal cserélném valami jobbra".
Eszébe nem jutott volna, hogy ez direkt lett ilyen kondival szerelve, mert X gyártó nem biztos, hogy hülye."csak a zene van"
-
Dißnäëß
veterán
A hugom két maku példánya egész hallgatható. (HS280). Bejelentkezett már rájuk nálam másfél éve egy gyûjtô, de az újakkal még nem készültem el neki, így ezeket élvezi azóta is. Eskü, hifinek elmegy. Nem egy hûde, de amúgy található benne a rossz mellett jó is, kifejezetten levegôs karakter.. az öreg japán Nikko tranyós meg finom meleg karaktert ad neki, ami így együtt jópofa. De azért nekem nem kellene csak én már hallottam ennél gyengébb, modern, hasonló kategóriás "remeket", na azokon jobban meglepett, milyen sötét, semmilyen megszólalás volt. Az itt fórumozók többségének igényeit valszeg egyik sem elégítené ki amúgy.
A HS280-on hatalmasat lehetne kétutas Hypex-el lökni, aktív váltó, DSP, passzív vackok kukába. Csak hát na, zsíroskenyérre nem szoktunk Nutellát kenni, arra meg beluga kaviárt, vagy nem is tudom, mi lenne ide a jó metafora. Szóval ha ilyemre vetemedne valaki, bár érne el vele eredményt, lehetne a dobozt is erôsíteni, stb. és pillanatok egy komplett új doboznál vagyunk, új, tökmás hangszórókészlettel. Anyagi totálkár ezekkel bármit is kezdeni már.
Shalafi nagyra van/volt a Pázmándi hangszórók értékeivel (T/S), jól lehet velük tervezni, stb. Akkor is és most is talán H2000 néven mentek ? Passz. Rég kacérkodok vele, hogy behúzok valami marha egyszerû kétutas szettet tôlük, a "csakazértis legolcsóbbat" jegyében és játszok vele, mit lehet apróból kihozni. Brahiból. Lehet meglepôdnék ? Nemtom.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Szia Neked is, hogy aludtál ? Szépen telik a nap ?
Egyébként egyetértek, de nem mindenki vigyáz úgy a magasára, mint Te vagy én.
Innentől lapozhatsz.Az én hozzáállásom ehhez az, hogy:
- az aktív alapvetően jobb, akár analóg, akár digi
- ugyanakkor amíg 10+ millió HUF-os hifit is csinálnak passzívval, illetve ezalatt is rengetegen elvannak jól vele, én nem aggódnék egy LC tagon - a magas előtt. Még úgy sem, hogy mind torzításra, mind "karakterre"-színezetre itt a legérzékenyebb a fülünk, mondjuk egy mélyhez képest. Egyrészt az L a negatívra jelölt pólus fele néz (unbalanced-nál főőőőd), tehát kondi van jelútban (persze a fázisforgatása 180° a kettősnek, ez jó, mert könnyű némileg kompenzálni), másrészt az aktív és passzív váltók - szerintem - közötti eltérés (aktív javára) ott jön ki a legjobban, ahol a legnagyobb szükség van arra, hogy egy erősítő (mint doboz) direktbe "lássa" a hangszórót ÉS ami egyúttal mindig a legproblémásabb hangszóró az egész hangsugárzó-dobozban: a mélysugárzó(k).Mert egy mélyközépnek a rezonanciafrekijét (mint minden hangszóró legnyűgösebb pontját szerintem) ki lehet már kerülni egy meredekebb szűrővel, a magassugárzóét szintén, de a mélysugárzó rezonanciafrekije jellemzően mindig telibe esik a lejátszott zenei tartománnyal és nem kikerülhető, ergo törekedni kell olyan hajtásra, ami a létező legjobban kontrollálja a hangszórót úgymond, mert ő a legvirgoncabb, legkényesebb példány az egész szettben.
- Simán veszek olyan 6-8" középmagasat, amit előtte-mögötte negyedrendűvel megvágok (pláne aktívval, passzívval rengeteg hátránya volna negyedrendűnek), tehát van egy ~60Hz fs-e mondjuk és csak 120Hz-től indítom, ez negyedrendűvel jobbról 60Hz fele balra elnézve már 24dB-vel lentebb van, ez pedig óriási különbség és elhanyagolhatónak tekinthető, tehát mint jelenség, erősen kezelve, jók vagyunk. Ugyanez fent, 1.8-2.2k váltás között magasra, ahol a magas fs-e van ezalatt, miközben a mélyközép cone breakup-ja csak 2800-nál érkezik mondjuk (de eddigre már tizen-x dB-vel lentebb vagyunk negyedrendűvel és az is bőven jó, rájutó teljesítményt nézve). Nyilván konkrét értékek modelltől függően eltérőek, de háromutassal, ügyesen válogatva, ügyesen váltva (meredeken) aktívval, gyönyörűen kikerülhető minden rezonanciafreki, kivéve a mélyét. Ott pedig jó kontroll kell, lehetőleg minél impedanciafüggetlenebb megoldás, hisz fs-ben az impedanciája megnő és bár rezonál, ez azt jelenti egyben, hogy "szabadon leng" ebben a pontban. És igen, hiába a Hypex gyönyörű számai damping factorra, sokat tudunk bukni kábelen, de még mindig van értelme törekedni arra (és érezzük is szerintem, én legalábbis), hogy piszkosul kontrollált mélyeink legyenek, mert ő a teljes szettből a legproblémásabb hangszóró. Mondhatnánk, hogy a legkisebb impact-el, azaz ráhatással az érzékeinkre, mert ennek torzításait érzékeljük legkevésbé, de ebbe annak mentén, hogy "nem mindent mérünk", nem lennék biztos, ha csak azt a puszta tényt nézem, hogy vannak "lusta mélyek" és "feszes mélyek" és szubjektíven állhat össze olyan konstelláció, amikor az ember úgy érzi, egyik erősítővel lágyak, "melegek" a mélyek, másikkal meg "megfogottak, ropogósak", ki mivel illeti - ugyanazon a sztereó páron.
De ez csak az én gondolatom az egészről, mindenki máshogy közelíti ezt a témát, ahogy látom, és nem vagyok benne biztos, hogy van univerzális igazság (az alap elektronikán felül, amikor a szubjektivitás is bejön).
Mindenesetre egész más világ szubjektíven számomra mai (~8-éven belüli) D osztállyal hallgatni mélyet (vagy bármilyen sztereót), mint hagyományossal és ezért tartom zseniális megoldásnak a bi/tri-ampingot egy aktív váltással, figyelve a fázisviszonyokra és jó meredeken (negyedrendűvel, a kis átfedő régiók miatt). A FIR-t nem is hozom be.
Ez lehet a tárgyalt kérdéskörtől eltért most picit, csak hogy kontextusba helyezzem, én miken szoktam agyalni ilyenkor. És akkor a tárgyalt témakörre a rövid válaszom LC ügyben, hogy miért nem félek tőle: ugyanúgy aktívan váltanám még ettől, azt a magasat. Legyen 2000Hz.
De egy védelmet akkor is tennék be elé, ha egy laikus lennék, értsd akik különösebb mélyebb tudás nélkül csak használják a kütyüket. Az LC (pontosabban CL ) tag frekijét kalkulálnám úgy hasra.. ~800Hz-re adott impedancia mellett, így már a 12dB-s mély-védelem is itt nagyon jó védelem másodrendűként egy magassugárzó elé, amikor pedig az aktív felkever 2000Hz-re mindent, lényegében passzív dimenziót nézve rég SPL-szint környékén vagyok a lágyabb görbéje ellenére is, az aktív pedig eleve később enged rá bármit is (de meredekebben). Tehát megvalósul az aktív váltás, úgy, hogy passzív váltás nincs (hiszen az aktív erős meredeksége miatt alig jut valami forrásjel a 800Hz-en ülő passzív tagokra), jelútban pedig van egy kondi, (fizikailag), amit mitigálni kell/érdemes.
A legideálisabb az, amikor nincs a magas előtt semmi, ahogy Te mondod, de ezt nem merném eljátszani olyan setup-ban (kereskedőként vagy gyártóként sem, sok garis ügyem lenne), ahol a user mikor milyen vintage, DIY és egyéb ilyen-olyan erősítőket próbálgat előtte, aztán az egyikben egyszercsak van egy bekapcsoláskori DC tranziens, pukk, bármi, a mélynek vállvonós, a középnek is talán, a magas meg "kösz, ennyivót". Szóval egy méregdrága AMT-t tuti védenék ettől, még akkor is, ha amúgy egész jól bírják, de egy fizikailag még érzékenyebb ribbonnál már fosnék.
Nyilván ha szakértő vagyok (kicsit!) a témában, tudom, mit teszek elé, ismerem azon eszközök képességeit és nem kötögetek véletlen sem semmit félre, igen, aktív kell, full direktben az erősítőt a hangszóróra.
Az, hogy az erősítőben van-e védelem, valid említés, jó hogy hozod, de annyiféle-fajta megvalósítás van, hogy most mikortól aktiválódik, milyen gyorsan, mennyit szól bele a hangba, hogy "nemérdekel" kategória. Az erősítő kezdete a bemeneti terminálok és a vége a kimeneti termináljai, amikor beszélgetünk róla. Sosem a végtranyókról beszélgetek, mert van ott a dobozban még egyéb is mögötte. Nem tökmindegy, hogy mi, csak annyira bonyolítja az alaptéma megértését, hogy feleslegesnek látom idehozni a védelmi áramkörök - mint olyan - létezését és kihatását az egészre. Vagy a D osztályok kimeneti szűrőit. Pláne, hogy sokszor nincsenek is védelmi áramkörök, mert vagy eleve nem tervez, és/vagy az erősítő design olyan (pl. a végtelenbe átcsapva áramlimitessé válik azonnal és nem történik semmi), és/vagy kiszedik belőle (lásd jópár hifista), és/vagy (....) tetszőleges egyéb kombó.
@Tsunami601: szerintem azt vedd, ami fülednek és szemednek ízléses és megfelelő. Anyáméknál kicsi álló van (Magnat) immár 10cm lábú masszív virágtartókon , apámnál meg közepes-nagy nemálló ilyesmi (bár szerintem ez is áll, de érted) DIY sajátépítés, a tv alatt végighúzódó pulton, és mindkettő felállás egész mélyre megy, 30Hz-ek megvannak. Most hogy milyen egyenletesen, ne firtassuk, de hogy nem egércincogás egyik sem, ezt akarom mondani. Szóval szerintem tényleg, füled és szemed döntsön, sajnos vagy sem, hifiben az optika is fontos néha.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
Amúgy ha már védelem: a mechanikus relé lassú lehet, nyilván attól függ, a hangszóró mit bír azalatt az idő alatt, míg kimegy rá a kellemetlen, de a relé még nem váltott állapotot. Olyan, mint mikor óvszer nélkül csinálod és utolsó pillanatban ki kell rántani, de az eleje már bemegy úgy, hogy lövésed sincs róla. Na, abból csak sírás lesz (legkésőbb 9 hónap múlva) Szóval ha választani lehet, akkor tranyó.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
VoidXs
Topikgazda
Miután ezek közül kénytelen vagy választani, hiszen nem létezik karakter, csillapítás, vagy lecsengés nélküli rendszer (még a valóság sem), így valóban nem a kijelentésben van a hiba.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Dißnäëß
veterán
Ehhez képest a Zsiguliban is mikor kijött, 1200-es motor volt, de most ott tart a világ, hogy van RS6-os Audi 600+ lóerővel, ülésfűtéssel, combtámasszal.
Igen, voltak idők, amikor máshogy mentek a dolgok: sokkal faékebb, sokkal egyszerűbb, aminek néha volt előnye, néha nem, ami néha jobb, mint a mai megoldások, és néha sokkal gyengébb. No, a védelem ilyen.
Nem minden jó, ami régi.
Hangszóróvédelem volt a kontextus, én azon belül nyilatkoztam, nem a végtranyók védelméről whatsoever. A válaszadás előtti figyelmes szövegértést és értelmezést mindig megköszönöm.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
VoidXs
Topikgazda
Nem létezik abszolút valóság? Tehát a felezővonal valakinek kék, valakinek zöld? Ne szórakozzunk.
A modern tömörítésekről, amikből nem volt semmi az elmúlt 20 évben:
Speex: 2008
Opus: 2012
Dolby AC-4: 2017És ezek csak a csúcsok, a határai annak, amire audio tömörítés képes. Minden évben új módszer került elő, ami néha felezte a helyigényt. Az AC-4 32 kbiten tudja, amit az MP3 320-on.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
denesdr
addikt
"Tömörítés: nincsenek csodák, így egyik sem hozott forradalmi javulást a hangminőségben."
Nem tudom követted-e a topik történéseit az elmúlt napokban. Ha esetleg nem, akkor ajánlom figyelmedbe és kipróbálásra az alábbi tömörítési ABX tesztet, fülre elég nagy különbség van pl egy 256kbps mp3 és egy 128kpbs Opus között, hangminőséget nézve az utóbbi javára, szerintem ez elég forradalmi, egy 256kbps Opust meg ember legyen a talpán (vagy fülén), aki meg tud különböztetni egy veszteségmentes 16/44.1-től : [link]
[ Szerkesztve ]
-
VoidXs
Topikgazda
Nem volt szó arról, hogy kinek mi tetszik, hanem hogy egy tesztelő hall-e dolgokat, és erre van objektív módszer.
Tömörítés: de, amiket felsoroltam, adott bitrátán mind forradalmi javulást hoztak. 20 éve nem volt érdemi tömörítés, ma ott tartunk, hogy nincs ember, aki a Spotify-t meg tudná különböztetni az eredetitől, csak olyan, aki azt hiszi.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
VoidXs
Topikgazda
Konkrétan ilyen tesztet csináltam, csak az audiofoolok rendre befosnak tőle. Senki nem jutott végig az Opusokon, mindenkiről kiderült, hogy maximum szájhős. Veled se lesz másként (ez nem beszólás, hanem biológiai tény, egy emberrel sem lehet másképp), és végül kiderül, hogy maximum más mastert hallgattál, vagy valami AAC feltöltést, amit bár a YT be fog ágyazni Opusba, de ettől még szar hangot jól becsomagolva ugyanúgy szar lesz, és nem a kodek valódi tudása.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Azért kell tesztelni, mert a kognitív torzítások miatt az emberek nem feltétlenül képesek racionálisan dönteni. Nem objektív a valóságpercepciójuk, kvázi szubjektív valóságot élnek meg, ami millió lehetőséget ad a tévedésre. Ahogy azt VoidXs korábban említett tesztje is kimutatta.
[ Szerkesztve ]
A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.
-
VoidXs
Topikgazda
Igen, amit idéztél, az az audiofoolok egyik legnagyobb téveszméje. Sok elvakult mond olyan hülyeségeket, mint hogy létezik olyan, ami hallható, de nem mérhető, miközben ilyen nincs, és nem kellene sokat gondolkodni rajta, hogy miért, csak hát erősen egóvezérelt emberekről beszélünk, ahol a logika sokadlagos. Azért itt egy példa:
1 és 2 méter közt látod a különbséget.
1 és 2 centi közt látod a különbséget.
1 és 2 mm közt látod a különbséget, ha jó a szemed.
1 és 2 um közt a világon semmit nem fogsz látni, ellenben egy mikroszkóp röhögve. Na a hifis simán mond olyan baromságot, hogy ő márpedig látja azt is, hogy egymás mellett két 1 um-es távolság közt mi a különbség, miközben egyértelműen nincs. Ezt rengeteg olyan teszttel lehetett látni, amikor változatlan rendszeren mondtam, hogy tippeljék meg a kábeleket, és hiába volt végig ugyanaz bent, még ők erősködtek, hogy nem, más volt bent, hallották. A tömörítéses teszt már az elején elvágja a dolgot, és analóg azzal, hogy ha az 1 és 2 közt se látsz különbséget, akkor 1 és 1 közt pláne nem fogsz. Egy ideig visszatartja a valóság befogadását az ego, de szerencsére nem a végtelenségig.#114201: Ha tudnád, mi az a checksum (és kipróbáltad volna a programot), tudnád, hogy maga az ide bemásolt eredmény a hiteles, hamisíthatatlan jegyzőkönyv.
#114203: Az neked nem elég szakszerű, hogy a kodeket csak az használja ki, aki nyers mastert tölt fel, és a legtöbb feltöltő máig AAC-t használ? Egy példát szívesen hallanék, hogy neked mi a szakszerű válasz, vagy milyen kérdésekre szeretnél választ kapni. Segítek elindulni.
#114204: Ezek a számos példák itt vannak velünk a szobában? Egyet mondj.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Gijon
senior tag
Hasonlóan gondolom én is, napok óta megy az egymás hátbaveregetése, hogy nincs is különbség a formátumok között, azaz nem hallható. Tanulni vágyóknak van már Audiofül képzés , ráadásul ingyenes. Az Amazon, Apple, stb.., Tidal-t nem említem, (MQA az szar), csak hobbiból nyitottak a Hi-res felé, tuti sok a felesleges tárhelyük. Nem mondom, hogy nem kell, mérni + tesztelni, de véleményem szerint semmi nem mér pontosabban, mint a fülünk. Így határozzuk meg, hogy élvezzük-e egy berendezés ábrázolását a zenéről.
Még soha nem készült olyan eszköz, amely pontosan lemásolja, amit a fülünk hall. És ha valaha is tudnánk ilyet készíteni, akkor kinek a fülét replikálnák? Nem mind ugyanazt halljuk, és nem hallunk sík frekvenciájú válaszadással.
Ha egy rendszer remekül hangzik, az azért van, mert a fülünk azt mondja, hogy ez a jó nekünk. Nem azért, mert olvasol valahol néhány számot, amit egy olyan helyiségben vett mérésből született, ami soha semmiben nem hasonlított a szobádhoz..., egy mikrofonnal, ami semmiben sem hasonlított a te füleidre (nem a te füledre lett kalibrálva). Szóval lehet valaminek remek specifikációja, ha nekem a fülem azt mondja, hogy nem jó amit hallok. Ha egy kedvenc előadóm, (kiadó) kiadja a zenéjét magasabb formátumban, akkor valószínüleg azért, mert úgy gondolja, hogy jobb minőséget is szeretne adni.., nem ragozom. Ettől még a kedvencemet meghallgatom bármilyen formátumban, tömörítésben, ettől nem leszek szegényebb, de lehetőség szerint a legjobb formátumot fogom preferálni otthoni környezetben. Egy picit hosszúra sikerült, csak kikivánkozott belőlem..,természetesen szerintem..
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- DJI Avata 2 Fly More Combo (Three Batteries)
- -59% HP EliteBook x360 830 G7:i5 10310U,16GB,256GB,vil.MAGYAR bilI.,IR,13.3" Touch,100%sRGB,WWAN 4G
- Sony PS5 (1116A) + 2TB Samsung SSD bővítés a gyári 825GB mellett, két karral + venom töltőhub
- HP Laptop 15-fd051ne - ÚJ - 15,6" FullHD IPS notebook - Core i5-1335U, 8GB, 512SSD, Win11
- Brother DCP-L2532DW wifis, multifunkciós lézernyomtató
- Intel Core I5-8600
- Akció! Dell Optiplex 3080 Micro / I5-10500T / 16GB DDR4 / 256GB SSD /Windows11 Matrica BESZÁMÍTOK
- ASUS Radeon RX 5700 XT Dual EVO 8GB GDDR6
- Videoton AB 1010 autó hangszóró pár eladó a képeken látható állapotban. Mindegyik hangszóró működik,
- Ultra ritka Sound Blaster 1.5 2.0 klón Anchor Media Concept retró 8 bites ISA PC hangkártya
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen