Véget vethet a DRM-nek a Watch Dogs Uplay botránya

Amennyiben azt szerette volna elérni a Ubisoft, hogy a Watch Dogs című játékkal foglalkozzanak szinte az egész világon, úgy nagyon jó munkát végeztek. A masszív reklámkampánynak köszönhetően már jóval a megjelenés előtt özönlöttek a cikkek, videók és újdonságok, aminek következtében ez lett az idei év egyik legjobban várt játéka. A megjelenéskor sokkal többen vették meg, mint a Ubisoft többi programját, ezzel rekordot döntöttek. És még most is szinte minden csapból a Watch Dogs folyik, ám ennek a hírverésnek már valószínűleg nem örül a francia kiadó, hiszen a Uplay sokaknál problémákat okoz.

A Ubisoft régóta küszködik saját DRM megoldásával, ami már a múltban is megkeserítette a PC-s játékosok - azon belül is a legális vásárlók - életét. Emlékezzünk csak vissza az Assassin's Creed 2-re, amivel szintén alig lehetett játszani megjelenéskor. Ez végül odáig fajult, hogy a Ubisoft ingyen játékokat osztogatott a károsultaknak, ám ez nem segített, bekövetkezett az elkerülhetetlen, hamarosan végleg feltörték a játékot, onnantól kezdve a kalózok vígan játszottak, míg a legális vásárlók továbbra is szenvedtek vele. Végül a Ubisoft kivette a DRM-et pár játékból, majd végül, hallgatva a rajongók visszajelzéseire, végleg megszüntette az állandó internetkapcsolat szükségét igénylő megoldást.

Ekkor kezdtek neki a Uplay nevű kliensprogram fejlesztésének, elmondásuk szerint egy olyan minőségi és tartalmi szolgáltatást szerettek volna megalkotni, ami kellőképpen csábító lehet a játékosok számára, akik így nem a warez mellett fognak dönteni. Ám végül ezzel is felsültek, az első komolyabb játék, ami a Uplay kliens "áldozatául" esett, az a Far Cry 3 volt, annál szintén a legális vásárlók szívtak, akik a megjelenéskor képtelenek voltak vele játszani. Most pedig megismétlődik az akkori eset: a nemrég megjelent Watch Dogs című játékot szintén alig lehet elindítani PC-n a Uplay kliens hibái miatt.

Habár a Watch Dogs című játékban már nincs benne az állandó internetkapcsolatot igénylő DRM megoldás, ám mégis, hiába lehet offline módba kapcsolni a Uplay klienst, az autentikációhoz mindenképp bejelentkezés szükséges. Vagyis, ha nincs szerver, nincs játék sem. Miközben a kalózok vígan játszanak a warez kiadással. A VG247 oldal készített egy összefoglalót, hogy szerintük miért kell a Ubisoftnak sürgősen megszüntetni a DRM-et, ellenkező esetben valószínűleg mostantól senki nem vásárol tőlük játékot. A csapat 10 pontban foglalta össze, hogy miért fogja a Watch Dogs Uplay botránya végül azt okozni, hogy az egyszemélyes játékokból mindenféle online követelményt ki fognak venni. Lássuk:

  1. Nem lehet velük játszani a megjelenés napján. - Szerintük érthetetlen, hogy miért is akarja bárki elérni, hogy a frissen kikerült programmal ne tudjanak azonnal játszani a rajongók. Márpedig a Ubisoft most pont ezt teszi, ennek az állandó internetkapcsolatot igénylő DRM megoldásnak az implementálásával csak azt érik el, hogy senki nem tudja elindítani a játékot, aki nem tud bejelentkezni a Uplay szerverekre, hiába vette azt meg.
  2. Aki előrendelte a játékot, valószínűleg soha többé nem tesz ilyesmit. - Amennyiben mégis, valószínűleg kétszer is meg fogja gondolni. Márpedig a kiadók manapság nagy hangsúlyt fektetnek az előrendelésekre, a AAA-kategóriás játékoknál marketing szempontból óriási jelentősége van ennek, pont ezért igyekeznek mindenféle előrendelői ajándékokkal kedveskedni. Hát, mostantól jóval kevesebb előrendelőjük lesz, az tuti.
  3. Dühös játékosok ezreivel kell szembenéznie a cég PR részlegének. - Most biztos senki nem lenne a Ubisoft PR alkalmazottainak helyében. Elvégre itt egy játék, amivel a vásárlók sok-sok órát szeretnének eltölteni, erre most nem olyasmit olvasnak a visszajelzésekben, hogy "Ezek az NPC-k tényleg királyok!", hanem azt, hogy "Mi a f*****-ért nem tudok játszani a Watch Dogs-szal?" Ember legyen a talpán, aki épelméjű marad ebben a káoszban.
  4. Nem csak a játékosok dühösek, a hírportálok is cikkeznek a hibáról. - Szinte mindegyik, játékokkal foglalkozó oldal címplapján feltűnt a Watch Dogs, ám nem magát a játékot méltatták, hanem felsorolták azokat a nehézségeket, melyekkel a PC-s játékosoknak szembe kell nézniük a Uplay problémái miatt. Ez pedig elég negatív reklám a cégnek.
  5. A PC-s játékosoknak számítanak a rajongók visszajelzései. - A felhasználók visszajelzései kulcsfontosságúak a PC-s játékok esetében. Hiszen a rajongók tudni akarják, hogy a többi játékos miként vélekedik a programról. Márpedig most minden PC-s játékosnak, aki csak a Ubisoftra gondol, az jut eszébe, hogy "Már megint egy AAA-cím, aminek elcseszték a PC-s megjelenését". Ez szintén nem pozitív visszajelzés a céget illetően.
  6. Aki akarja, végül úgyis letölti. - Kevés olyan ember van, aki ezt nem teszi meg, inkább egyből fizet érte. A Wolfenstein esetén is többen inkább torrentről szedték le, minthogy 40 GB-ot le kelljen tölteniük Steamről. Ezt el kell fogadni. Akinek internetelérése van, az meg is oszt fájlokat, ez ellen nem lehet tenni semmit.
  7. Azokkal szúrnak ki, akik megvásárolják a játékot. - Ez szintén érthetetlen dolog. Az emberek megvásárolják a Ubisoft programjait, erre nem tudnak velük játszani, mert a Uplay kliens és a DRM nem működik. Ellenben a kalózok, akiket pedig igyekeznének megállítani, vígan és gond nélkül játszanak a feltört változattal. Ez valahogy nem áll össze.
  8. Az ingyenesen játszható játékaik briliánsak és népszerűek. Ez még nem tűnt fel senkinek? - A Ghost Recon Phantoms szintén Ubisoft játék. Ez is csak interneten keresztül működik, és mint máshol, itt is előfordul, hogy nem lehet vele játszani néha. Ám ez egyrészt egy ingyenes játék, másrészt csak multiban játszható, így elfogadják a rajongók. Viszont a Watch Dogs nem ingyenes, sőt, kifejezetten drága, ráadásul van egyszemélyes része is, amit viszont a Uplay miatt nem lehet játszani offline PC-n. Ez szintén elszomorító.
  9. A két éven keresztül zajló, gondos marketing árán megnyert vásárlóikat egy csapásra elveszítik. - Szinte mindenki ezt a játékot akarta. Már hetek óta a hírportálok legolvasottabb cikkeinek alanya volt a Watch Dogs. Most pedig az összes PC-s felhasználónak csak annyi a véleménye, hogy "K*** be!". Ismét. Rengeteg pénzt elköltöttek reklámokra, különleges kiadásokra és az Isten tudja még mire, erre most mégis a legalapvetőbb dolog miatt hangos az egész internet: nem lehet belépni a játékba. Bár tényleg sokat eladtak belőle, rekordot állítottak fel vele, de a PC kiadás vásárlói továbbra is kénytelenek várni, ami szimplán hülyeség.
  10. Ti is tudjátok, hogy egy sz@r. Állítsátok le. - Hány alkalommal kell még ennek megtörténnie, mire a kiadók rájönnek, hogy nem ez a megoldás a kalózkodás ellen. Korábban a Diablo III DRM megoldása miatt írtak egy hasonló cikket, melyben megemlítik, hogy teljesen mindegy, milyen hibás lett a játék, végül úgyis mindenki azzal fog játszani. Csak azt nem értették, miért nem foglalkozott azzal a Blizzard, hogy a rajongók által 12 éve várt folytatás indulásakor minden zökkenőmentesen történjen? Ma már sokkal jobb játék lett a Diablo III, helyreállították a szervereket és kivették belőle az Aukciós Házat, ezeket azért tették bele, hogy meggátolják a kalózokat a játék feltörésében. Két évbe telt, mire rájöttek, ezalatt jócskán megkopott a Blizzard és a Diablo III hírneve is.

Mindent összevetve, azt üzenik a Ubisoftnak, hogy fejezzék ezt be. Elvégre jó játékokat készítenek. Csak hagyják, hogy az emberek megvásárolják őket és játszhassanak velük. A saját érdekükben.

Azóta történt

Előzmények