Így készült a Vakondok 4 - Tilesch Ferenc

Idén év végén folytatódik a Vakondok című dokumentumfilm sorozat, amelynek új része a hazai játékfejlesztésről fog majd szólni. A szokásos heti frissítéssel egy újabb rövid werkfilmet kaptunk.

Tilesch Ferenc környezetében már korán megjelent a számítástechnika, mert édesapja volt az, aki az ESzR 1010-es számítógépet behozta a Videoton gyártásba, amiből később az R10-es gép lett. A gimnáziumban, ahova járt, volt is egy ilyen R10-es gép, de a szekrénnyi szerkezettel akkor még csak játszadoztak. Az áttörést az hozta, amikor egyik barátjának édesapja Amerikából hozott egy Commodore 64-et, azon okból kifolyólag, hogy bár fogalma sem volt róla mi az, de kint ölték egymást érte az emberek. A barátja viszont kamerát szeretett volna, mert operatőrnek készült, így bedobta a C64-et a sarokba. Ott látta meg nála Ferenc álmai nagy vágyát, egy valódi személyi számítógépet. Barátja azt mondta, ha kell neki, vigye. Ferenc pedig neki is állt BASIC-ben egy assembly editor írni, majd abban assembly kódokat, de nem volt még akkor konkrét célja amit meg akart volna valósítani. Aztán elkerült egy helyre, ahol egy C64-es logisztikai programot használtak, amit Ferenc katasztrofálisnak érzett, illetve úgy gondolta, ő ilyet egy hét alatt tudna írni. Megkérdezte, hogy ezt hol vették és mennyiért.

Azt mondták neki a Novotrade-ben vették ötvenezer forintért (egy zsigulit akkoriban százhúszezerért lehetett kapni). Úgyhogy Ferenc másnap már ment is a Novotrade-be, hogy "itt vagyok, én egy hét alatt írok egy ilyen programot, hol lehet a pénzt felvenni?" A Novotrade-ben pedig nagyon megörültek neki, mert ugyan újabb logisztikai programot nem terveztek fejleszteni, de épp nagy szükségük volt egy programozóra egy akkor induló játékfejlesztésben. Ez a White Viper volt. A fejlesztés nem volt sétagalopp, mert a Novotrade úgy vette át az angol kiadótól a fejlesztést, hogy ott már dolgozott rajta két ember, de az egyik öngyilkos lett, a másik pedig állítólag megzavarodott. De a kiadás dátuma már be volt jelentve, így valakinek gyorsan le kellett fejlesztenie a játékot. Ferenc a fejlesztés során a többiektől tanult bele a játékspecifikus dolgokba, és nem is sikerült a lehetetlen rövid határidőig befejezni a játékot, de megoldották, hogy a kiadó ne tudja meg.

Azóta történt